درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

نقش روابط عمومی در موفقیت

دسته بندی اخبار / 1398/2/28

۲۷ اردیبهشت ماه مصادف است با روز ارتباطات و روابط عمومی، به بهانه این روز به تحلیل نقش روابط عمومی می پردازیم.

 روابط عمومی علمی است از ارتباطات بین یک فرد و یا سازمان با عموم، در تعریف کوتاه ذکر شده واسطه بودن این حوزه کاملا مشهود است.

 

پیشینه:

قدمت روابط عمومی به چهار هزار سال گذشته اختصاص دارد.

 در امپراطوری های باستانی مانند ایران، مصر، هند و چین می توان تاریخ روابط عمومی را ردیابی کرد.

 بخش عظیمی از خطبه‌های نهج البلاغه در صدر اسلام به نحوه برخورد صحیح فرمانروایان با مردم اختصاص داده شده است.

 با این که ریشه های روابط عمومی در گذشته دور قرار دارد، می توان گفت که روابط عمومی به امروزی، از سال‌های 1900 به بعد و ابتدا در آمریکا شروع شده است.

 

 روابط عمومی در ایران:

۷۶ سال از تصویب هیأت وزیران، در رابطه ایجاد “اداره کل انتشارات و تبلیغات” می گذرد.

در آن زمان انتشارات و تبلیغات از اصلی ترین وظیفه اصلی آن اداره کل بشمار می رفت.

 

امروزه از ارتباط سازمان ها و شرکت ها با مردم و ذینفعان بعنوان یک رسالت مهم یاد می شود، در مقابل با عنایت به توسعه تکنولوژی و افزایش سطح انتظارات نیاز است که توجه ویژه ای به بروز بودن این حوزه شود. اقداماتی از جمله، پوشش خبری، سمعی و بصری، و همچنین ارتباط با عموم از اصلی ترین وظایف یک روابط عمومی است. قطعا با نگاه مدیران به روابط عمومی نوع فعالیت نیز تغییر می کند، در واقع یک مدیر موفق حداکثر استفاده از این واحد را فراموش نخواهد کرد، معمولا افرادی که در اطراف مدیران حضور دارند بنا به دلایلی دائما به مدح و ستایش از آنها می پردازند در صورتی که روابط عمومی می تواند انتقادات و حواشی را به گوش مدیران رسانده و در رفع آن مشاوره تخصصی ارائه دهد. یک مدیر روابط عمومی در ابتدا می تواند مشاور مدیر باشد.

لذا این حوزه می تواند با عملکرد خود نهایتا عملکرد سازمان را رقم زند.

 

نقش روابط عمومی در بخش خصوصی:

از عواملی که در سرنوشت هر موسسه ،گروه و فرد اهمیت وارزش اساسی دارد و آنها را درنیل به هدفها یاری می دهد کیفیت رابطه آنها با افراد وموسساتی که با آنها سروکار دارند و همچنین با افکار عمومی جامعه ای است که درآن به فعالیت مشغول هستند.

متاسفانه بخش زیادی از واحد های تولیدی و خدماتی از این نعمت برخوردار نیستند و یا روابط عمومی را  با یک نفر آن هم در بخش تبلیغات و یا فروش خلاصه می کنند، اما باید گفت این یکی از بزرگترین مشکلات و معایب پیش رو است.

حجم آسیب عدم توجه به روابط عمومی در بخش خصوصی را می توان با یک جستجوی ساده در فضای مجازی مشاهده کرد، در این رابطه مطلب کاربردی وجود ندارد.

روابط عمومی در بخش خصوصی با عنایت به بازخورد از جامعه هدف، می تواند حتی بر تولید کالا و یا خدمات قابل ارائه نیز تاثیر گذار باشد.

مشکلی که امروزه بسیاری از بنگاه های اقتصادی را تهدید می کند عدم توجه به بازار و نظر مخاطبان است که باعث می شود رغبت خرید کاهش یابد. روابط عمومی می تواند با تحلیل های تخصصی و مطالعه بر مخاطبین این مشکل را رفع نماید. در مقابل با اطلاع رسانی های به موقع نیز قادر خواهد بود نظر ذینفعان را جلب کرده و اعتماد را بین آن ها افزایش دهد.

حال زمان آن رسیده که مدیران بنگاه های اقتصادی بیش از این به استقرار روابط عمومی در تشکیلات خود بیاندیشند و این مهم را در نظر داشته باشند که توجه این حوزه نه تنها هزینه بشمار نمی رود بلکه نوعی سرمایه گذاری جهت بقاء آن مجموعه خواهد بود.

 

احسان ملک شاهکویی

مسول روابط عمومی اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان


https://edu.gccim.com/blog/287

ارسال نظر

بالا