درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

اولین جلسه هم اندیشی کارآفرینی با محوریت شیلات

دسته بندی اخبار کمیسیون / 1398/4/6

اولین جلسه هم اندیشی کارآفرینی با محوریت شیلات

در تاریخ  یکشنبه 02/04/1398 پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آقای آخوندی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ضمن عرض خیر مقدم به اعضا حاضر در جلسه اظهار داشتند هدف از گردهمائی همایش کارآفرینی با محوریت شیلات داشتن برنامه جامع، هدفمند و ایجاد انگیزه برای جوانان میباشد، با عنایت به جایگاه قانونی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان که بعنوان پارلمان بخش خصوصی و مشاور سه قوه در عرصه کار و تلاش در کنار دستگاه های اجرائی با همدلی و وفاق همکاری مضاعف را در سرلوحه کار خود قرارداده ، فرصت ایجادی برای بستر سازی و بهره گیری از ظرفیت های موجود بمنظور رشد و توسعه اقتصادی، کارآفرینی و اشتغال زائی میباشد.

آقای گرگین عضو محترم هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

ضمن عرض سلام و تشکر از فرصت ایجاد شده اظهار داشتند بنا داریم در نیمه دوم سالجاری بمدت 2 روز جشنواره کارآفرینی با محوریت شیلات در استان گلستان برگزار کنیم و این فرصت برای اولین بار در استان فراهم خواهد شد تا با همیاری و همکاری بخش خصوصی پل ارتباطی صنعت با دانشگاه زمینه های رشد و توسعه در این بخش با بهره گیری از نظرات فنی و صاحب نظر حاضر بتوانیم در انجام وظایف محوله گاههای مثبتی برداریم. و در این جشنواره با اصول صید، صیادی و پرورش آبزیان دانشجویان در بخشهای ایده پردازی و ارتقاء ظرفیت تولیدکنندگان گرمابی، سرمابی در قالب یک تیم با چند محور مشخص دانشجویان را در کنار کارآفرینان بصورت کاربردی محک خواهیم زد، چرا که در حال حاضر آبزی پروران با مشکلات عدیده ای مواجه بوده و با توجه به سطح در هکتار و مدیریت هزینه ها، صنعت فوق صرفه اقتصادی ندارد و گاهاً موازی کاری ها هم خود مزید بر علت مشکلات بوده و هست.

فواصل دانشگاه با بخش تولید یکی از عوامل بازدارنده در بهبود فضای کسب و کار بوده و هدف از برگزاری جشنواره رسیدن به اجماع فکری و ایجاد ارتباط تنگاتنگ تولید با دانشگاه میباشد و کمکهای فکری و معنوی پیشکسوتان صنعت شیلات در پیشبرد اهداف و رسیدن به مقصود حائز اهمیت خواهد بود.

آقای دیانی تولید کننده میگو

اظهار داشتند تشکر میکنم که بفکر جوانان و افزایش تولید گسترده در سطح وسیع هستند یقیناً با برگزاری جشنواره فوق به لحاظ پتانسیل موجود در استان یکی از مسیرهای توسعه و پیشرفت را در این بخش شاهد خواهیم بود و بنده نیز حسب وظیفه ملی با توجه به بضاعت و تجربه ای که داریم در کنار دلسوزان استان خواهیم بود. حلقه مفقوده وعدم پیشرفت صنعت شیلات، گست بین تولید و دانشگاه است و فائق آمادن بر مشکلات نیازمند یک عزم ملی است، نباید همچنان آزمون و خطا صورت گیرد، قابلیت های فراوان برای تولید رنگدانه وجود دارد و اگر جامعه دانشگاهی با تخصص خود به کمک تولیدکنندگان بیایند، قطع به یقین پیشرفتهای زیادی در توسعه وگسترش در سطح هکتار صورت خواهد گرفت، زمینه های زیادی برای فعالیت پژوهشی جامعه دانشگاهی وجود دارد و لازمه آن همکاری تنگاتنگ دانشگاه با بخش شیلات یکی از بسترهای مناسب توسعه خواهد بود. در بحث ضایعات میگو و دفن آن که امروزه حکم طلا را دارد، فرصت بسیار خوبی برای تحقیق و پژوهش دانشگاه میباشد.

آقای یلقی مدرس دانشگاه

ضمن سپاس از برگزارکنندگان جلسه فوق اظهار داشتند اولاً وزارت علوم و دانشگاه میبایست تکلیف خودش را معلوم کند، استنباط ما از وضعیت فعلی دروس تخصصی شیلات بازنگری همه جانبه در سر فصلهای درسی است. .

ارائه دروس واحدهای درسی در فصول سال که پرورش وجود ندارد، خود یک نقیصه میباشد و با هدف اصلی دانشگاه در بحث تئوری و عملی متعارض بوده و تجدید نظر در تقویم آموزشی خود یکی از نکات اساسی میباشد، برای بهره گیری بهتر از دوره های تئوری در باب عملیاتی دوره کارورزی دانشگاه میبایست احیا شود و در فیلد کاربردی آن قرار گیرد، در پذیرش دانشجو باید باز مهندسی داشته باشیم در بعضی از دانشگاه ها دروس تخصصی شیلات تدریس میشود، در حالیکه یک حوضچه پرورش آبزیان وجود ندارد و این خود یک معضل محسوب میشود. دانشجو رشته شیلات، رشته پایه و میان بخشی است، در حالیکه درکی از بیولوژی و بیوشیمی ندارد. دانشگاه باید تکلیف خودش را با خروجی های خودش مشخص کند، متاسفانه اکثر فارغ التحصیلان رشته فوق توانایی تجزیه و تحلیل دروس تخصصی را ندارند و بسیار نگران کننده است، دانشگاه باید اعتماد سازی کند. انتظار دانشکاه نباید از بالا به پایین باشد، زیرساخت ها و تفکرها باید روی ریل تغییر قرار گیرد.

بعضاً غفلت هایی عامدانه و حسودانه است، نمیدانم در پی چه هستیم، با ظرفیت و پتانسیل بخش خصوصی میتوان نقصان های موجود را برطرف نمود، دانشگاه مدعی دانش فنی است باید اعتماد سازی کند، هم اکنون رسالت اجتماعی داریم و دغدغه اشتغال جوانان برایمان بسیار مهم است، انتظار آنست دانشگاه گام هایش را سریع تر و با تعامل بیشتر بردارد.

آقای دکتر باباپور

نظرات بزرگواران بسیار متین است، ولیکن کاستی هائی در محتوای درسی وجود دارد، ما باید زمینه پیشرفت را با الگوی دنیا برای خودمان مهیا کنیم و از روشهای سنتی پرهیز کنیم و از شرکتهای دانش بنیان بهره بگیریم، برای سودآوری گام برداریم و از فرصت پیش رو برای ایجاد پل ارتباطی بین دانشگاه و بخش تولید بهره گیری لازم صورت گیرد.

آقای ایمر

ضمن تشکر از دعوت بعمل آمده اساتید صاحب نظر تمام آسیب ها را بیان نمودند، آقای یلقی خودشان یکی از مزرعه داران نمومنه در بخش آبزیان هستند و با توجه به مباحث مطروحه میتوان با دسته بندی نظرات فنی و کارشناسی بعنوان پایلوت مورد توجه دانشگاه و بخش تولید قرار گیرد و با آسیب شناسی های بعمل آمده میتوان اندکی از مشکلات موجود را مرتفع نمود و بنده نیز با توجه به تجربیات و بضاعت خود با تمام توان در خدمت این ماموریت مهم همکاری لازم را خواهم داشت.

آقای شاهینی عضو محترم هیئت نمایندگان اتاق

ضمن تشکر از تمامی عزیزان میتوان از تجربیات دوستان برای برپائی هرچه با شکوه تر جشنواره نهایت بهره را برد، استنباط بنده اینست که جشنواره مختص شیلات است و ما بعنوان نماینده اتاق در قبال مسئولیت اجتماعی نقشه راه را مشخص کنید و با تفکیک وظایف مسئولیت ها را تقسیم و بر اساس اهداف برگزاری جشنواره فعالیت های خود را سرعت داده و بتوانیم در بهترین زمان ممکن خدمت لازمه ارائه گردد.

مقرر گردید

  1. برای برنامه ریزی و مشخص نمودن اهداف برگزاری جشنواره کارآفرینی با محوریت شیلات و تعیین مکانی، دبیرخانه، کمیته های تخصصی جلسه آتی در محل دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار خواهد شد.

https://edu.gccim.com/blog/348

ارسال نظر

بالا