درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

نشست سرکنسول قزاقستان با رئیس اتاق گرگان به منظور تبادل نظر در زمینه تقویت مراودات اقتصادی و فرهنگی بین استان گلستان و استان منگستائو قزاقستان

دسته بندی اخبار / 1400/11/21

گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی گرگان، رئیس اتاق بازرگانی گرگان گفت: قزاق ها به دنبال افزایش روابط اقتصادی و تجاری و سرمایه گذاری در کشور هستند.

علی محمد چوپانی اظهار کرد: دیداری با «ایرل بال احمداف» سرکنسول قزاقستان در گرگان انجام شد و وی ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب بر توسعه روابط اقتصادی با ایران تأکید کرد.

 رئیس اتاق بازرگانی گرگان با بیان این که در این دیدار مسائل دوستانه فیمابین مطرح شد، افزود: برای پرواز گرگان- اکتائو که به دو بار در ماه افزایش یافته برنامه‌ریزی شد، هفته ای یک بار انجام شود.

وی اضافه کرد: همچنین مقرر شد با معرفی اتاق بازرگانی به بازرگانان ویزا داده شود.

چوپانی بیان کرد: توسعه توریسم سلامت و توریسم گردشگری از دیگر برنامه‌هایی بود که احمداف مطرح کرد.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان گفت: سرکنسول قزاقستان در این دیدار اعلام کرد که ما به دنبال سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران بوده و خواهان سرمایه گذاری بلندمدت هستیم که به ایشان اعلام شد زمان سرمایه‌گذاری خارجی در کشور ۲۰ الی ۲۵ سال بوده و قابل تمدید هم است.

وی بیان کرد: مقرر شد هیئت های تجاری بین ایران و قزاقستان برقرار شده و دیگر آنها سختگیری‌های دوران کرونا و تست پی سی آر را ندارند.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان با بیان این که مساحت قزاقستان گسترده بوده و آنها انبار غله جهان هستند، افزود: تنها راه دسترسی قزاقستان به آب های گرم، کشور ایران بوده تا بتوانند محصولات خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان صادر کنند لذا آن ها به دنبال ایجاد کریدور شمال به جنوب هستند.

وی ادامه داد: آن ها متقاضی فرآورده های پتروشیمی، سنگ، قیر، میوه جات، پوشاک و سایر محصولات کشور ایران هستند.

چوپانی عنوان کرد: جلسه بسیار دوستانه و تعاملی بود و احمداف بیان کرد که به هفت هزار دلیل می‌خواهد ارتباط خود با ایران را گسترش دهند و دلیل آن را وجود هفت هزار قزاق در ایران اعلام کرد.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان با اشاره به تحریم ها، گفت: آنها درخواستی در مورد توسعه صادرات چمدانی داشتند زیرا بازرگانان برای تبادلات نیاز به جابجایی ارز کیفی دارند و باید این امر در گمرک تسهیل شود.

وی تصریح کرد: آنها همچنین به دنبال توسعه روابط از طریق دریا و کشتی رانی از بندر اکتائو به بندر امیرآباد بوده و ما از این مسئله استقبال کردیم.

چوپانی گفت: کشت فراسرزمینی یکی دیگر از مسائل مطرح شده در این جلسه بود که با وجود مساحت دو میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر قزاقستان این کار به راحتی میسر است.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان بیان کرد: قزاقستان حدود ۷۰۰ کیلومتر راه‌آهن ایجاد کرده و می‌خواهد خود را به اینچه برون برساند و از آنجا به بندر امام خمینی(ره) و چابهار متصل شود و امیدواریم که راه آهن شمال به جنوب سریع تر توسط دولت اجرایی شود.


https://edu.gccim.com/blog/1274

ارسال نظر

بالا