درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

جلسه کارگروه کارشناسی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان به منظور بررسی وضعیت صنعت مرغ استان گلستان

دسته بندی اخبار / 1401/2/27

 به منظور بررسی وضعیت صنعت مرغ استان با حضور دستگاه های اجرایی مرتبط(سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صمت، دستگاه های نظارتی و امنیتی، اتحادیه مرغداران استان و تنی چند از تولیدکنندگان استان) در محل اتاق بازرگانی گرگان برگزار شد.

در این جلسه دکتر مبصری عضو هیئت رئیسه اتاق و مدیرعامل شرکت مرغ سدن اظهار داشت: کشور در موقعیت خطیری قرار گرفته و بخش خصوصی با دولت محترم همراهی داشته و حذف ارز 4200 تومانی را از سال 1398 مطالبه و پیگیری نموده، هرچند اولین تأثیر آن کوچک شدن شرکت ها بوده و در چانه زنی با مشکل مواجه هستیم. زیان ما این است که بحث چوب قیمت گذاری اتفاق افتاده، درحالیکه به لحاظ اقتصادی شرکت های فعال فعلی باید بزرگتر می شدن، عقیده داشتیم حذف ارز 4200 تومانی در طول زمان انجام می شد، در خرداد ماه 1398 اختلاف بین دو ارز رایج کشور ترجیحی و نیمایی 2000 تومان بود. و بر این عقیده بودیم که با برداشتن ارز 4200 تومانی تولیدکننده، مصرف کننده و دولت دیده شود ولی قدری شتاب زده عمل شد. هدف این بود یارانه به خود مردم به صورت کالایی پرداخت شود که مشکل امروز را نداشتیم و در اجرا هم اکنون با مشکل مواجه شده ایم. اگر یارانه پرداختی به مردم در قالب کالا باشد مطلوبتر خواهد بود و این چالش ها کمتر به وجود می آمد. در بحث قیمت گذاری دستوری همچنان شاهد همان رویه های قبلی هستیم، اگر در قیمت گذاری محصول نه کف، نه سقف اعلام می شد امروز شاهد این درگیری نبودیم. مهمترین مسئله عملکرد دیرهنگام دولت باعث این شرایط شده است. دولت می دانست برای مصرف کننده اتفاق خاصی نمی افتاد، بنابراین در طول هفته گذشته تمام بحث ها معطوف به همین مسئله بود که کالای مازاد را از بازار چگونه جمع کنیم. معدوم کردن جوجه های یک روزه و یا تخم مرغ نطفه دار خط قرمز ماست، می بایست باب صادرات به هنگام آزادسازی قیمت ها بلافاصله مفتوح می شد.

لذا برای تعادل در بازار و حمایت جدی از تولیدکنندگان صنعت مرغ پیشنهاد دارم:

 

  1. صادرات مرغ آزاد و از انحصار آرین خارج شود.
  2. 25% ارزش اظهارنامه های صادراتی در صادرات اعمال شود.
  3. واحد پشتیبانی اموردام وزارت جهادکشاورزی ماهانه 35هزار تن مرغ تولیدی را جمع آوری و شرایط انجماد آن را فراهم آورد.
  4. خرید مرغ منجمد براساس حاشیه بازار انجام شود.
  5. درقیمت مصوب کارمزد کشتارگاه های مرغ تجدیدنظر شود.
  6. صادرات جوجه یک روزه و 20میلیون تخم مرغ نطفه دار آزاد شود.
  7. برای تأمین سرمایه در گردش مرغداران به صورت فورس تصمیم گیری و ابلاغ شود.

درحال حاضر قیمت مرغ در میدان بهمن تهران 32هزار تومان به فروش می رسد و باتوجه به اینکه حدود 87 میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته، درحالیکه در استان گلستان می بایست 115 میلیون قطعه جوجه ریزی می شد، نیاز به تصمیم گیری فوری می باشد و مرغداران باید از بلاتکلیفی خارج شوند. سیگنال های متناقض در بازار مشکلات پیچیده تری ایجاد خواهد کرد.

 

دکتر کیا معاون محترم اقتصادی اداره کل اطلاعات استان گلستان:

 ضمن تشکر از اتاق بازرگانی برای برگزاری جلسه فوق و حساسیت ایجاد شده همه متفق القول با سیاست حذف ارز 4200 تومانی موافق بوده و از هدر رفت منابع ارزی و ریالی جلوگیری میکند. توسط افراد فرصت طلب چقدر ارز هدر رفت و برگشت نداشته و در این شرایط اقتصادی تصمیم دولت شجاعانه بود و از سیاست های اقتصادی دولت  باید حمایت کنیم .بعد از صحبت های آقای مخبرمعاون اول محترم رییس جمهور بر اساس جدول زمانبندی حدود 26 روز تصور می شد، آزاد سازی قیمت ها را شاهد باشیم .به وزیر محترم صادقانه گفتیم قیمت گذاری دستوری جواب نمی دهد. در حال حاضر به مرغداری های 20 و 30 هزار تائی تا سقف 200 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود و این تکافوی هزینه ها را نمیکند، حمایت ما  از حوزه زنجیره  هاست و انتظار داریم دولت محترم سرمایه در گردش مورد نیاز مرغداران را تامین کند .با توجه به بررسی های بعمل آمده و موجودی ذخایر کالاهای استراژیک در انبار ها نباید جو پلیسی ایجاد کنیم و امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار به این موضوع توجه کافی شد و آقای چوپانی رییس محترم اتاق بازرگانی به شایستگی دفاع کرد.

قبول داریم یکسری نا هماهنگی ها وجود  دارد و توقع ما اینست بعضی زنجیره ها نیز در این اتفاق مهم باید صورت گیرد . از ظرفیت بین المللی استان ویژه مزر اینچه برون باید استفاده شود و در تأمین نهاده های مورد نیاز از ظرفیت همسایگان شمالی بویژه قزاقستان برای ایجاد تعادل در بازار بهره بگیریم. کشور قزاقستان ارتباط خوبی با کشور ما دارد و دستگاه اطلاعاتی برای فراهم آوردن زمینه واردات توسط بازرگانان کمک لازم را خواهدند نمود .خوشبختانه دولت در روز گذشته ارز به بازار تزریق و مانع افزایش نجومی بازار ارز شده و بانک مرکزی نیز ملکف گردیده از صنعت دام و طیور حمایت کند . سیاست وزارت بر حمایت از تولید  و حفظ صنعت مرغ کشور است و در انتقال مشکلات و مطالبات ذینفعان صنعت مرغ  وظیفه مندی خود را انجام داده و به جد پیگیر موضوعات هستیم .

 

مهندس جامی مدیرعامل پشتیبانی امور دام سازمان جهادکشاورزی استان:

ضمن تشکر از برگزاری جلسه فوق که به صورت دوطرفه است در 8 ماهه گذشته برای تأمین نهاده ها و حفظ زنجیره تولید دام و طیور تلاش و هزینه های زیادی شده است. از مهر سال گذشته علیرغم تنگناهای مالی نهاده تأمین شده و پشتیبانی امور دام استان تلاش کرده، تولید استان دچار مشکل نشود و تمام دغدغه ما این بود تأمین و توزیع نهاده در بازار حفظ شود. ابهاماتی برای مردم وجود دارد باید شفاف سازی شود. اختیاراتی به انجمن کارخانجات روغن کشی براساس معیار عملکرد سالانه آنها داده شده و برای تأمین کنجاله و نهاده با مشکل مواجه نشوند و چگونگی عرضه نهاده ها در بازارگاه مدیریت می شود. هرچند قیمت نهاده درحال حاضر مشخص نیست، وضعیت کارخانجات روغن کشی استان وضعیت مناسبی دارد. برای تأمین نهاده از مبادی ورودی استان استفاده شود. در بحث هزینه قیمت تمام شده بسیار موثر خواهد بود. درخصوص خرید مرغ منجمد با توافق دو طرف برای قیمت گذاری آماده ایم. درحال حاضر اختلاف قیمت ما با بازار تهران 500 تومان می باشد. آمادگی داریم حجم خرید را بالا ببریم. ما الان هر دو روز درمیان یک کشتی نهاده تحویل می گیریم.  

 

پهلوان نسب رئیس پلیس امنیت اقتصادی :

باتوجه به مباحث مطرح شده در بحث ذخیره سازی برای یک دوره 45 روزه انجام شود. موجودی کالا ثبت در سامانه صورت گیرد. اگر احیاناً تولیدکننده نتوانست به هر عللی موجودی خود را ثبت سامانه کند اطلاع رسانی شود، پلیس اقتصادی در کنار دستگاه های اجرایی پیگیری میکند به پلیس اقتصادی اطلاع رسانی شود در بحث تولید نگرانی و دغدغه نباشد. توجه به ظرفیت سازی صادرات بسیار مهم است، الان برای صادرات شرایط ایده آل است.

مهندس حسن پور معاون توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی:

بحث قیمت گذاری معنا نداشت نباید اتفاق می افتاد همکاران ما مخالف قیمت گذاری بودند و ما پیش بینی این نابسامانی را داشتیم. باید از نظرات کارشناسی دفاع شود، تصمیمات مدیریتی گرفته شود، فعلا شرایط استان گلستان نرمال است، استان ما استان تولیدکننده و شاخص است، برای تأمین نیاز سایر استان ها اهمیت قائل هستیم. برای کلیه حلقه ها نگران هستیم، درواحدهای خرد عدم جوجه ریزی مشکل آفرین است، زنجیره ها باید بیایند تولید خرد و متوسط را ساپورت کنند.

 

مهندس تجری عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران:

850 هزار قطعه مرغ آماده فروش دارین، مرغ 35 روزه داریم اما نهاده نداریم و از بازار آزاد ذرت 115000 ریا لخرید میکنیم. تولیدکننده توان تحویل مرغ را به صورت مدت دار ندارد و آمار جوجه ریزی قبل از آزادسازی مرغ است.  درحال حاضر توان خرید مرغ و توان جوجه ریزی نداریم و از نظر سرمایه در گردش شدیداً در تنگنا هستیم.

پس از بحث و شور کافی سایر حاضران در جلسه مقرر گردید سازمان جهادکشاورزی استان گلستان درخصوص پیشنهادات و راهکارهای ارائه شده در جلسه فوق از طریق وزارت جهاد پیگیری و اقدام لازم به عمل آورند.

 


https://edu.gccim.com/blog/1292

ارسال نظر

بالا