درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

بخش کشاورزی از بازگشت ارز معاف شود

دسته بندی اخبار / 1401/6/29

امیر یوسفی ، نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در سومین نشست هم‌اندیشی اجلاس تجارت محصولات کشاورزی و غذا که در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد با اشاره به چالش‌های پیش روی صادرات بیان کرد: یکی از مهم‌ترین موانع صادرات مسئله برگشت ارز است. اگر قرار است صادرات محصولات کشاورزی رونق پیدا کند، بخش کشاورزی باید از برگشت ارز معاف شود و چنین اقدامی نیز مستلزم این است که دولت میان محصولات کشاورزی و پتروشیمی و فولادی تفاوت قائل شود.

 

امیر یوسفی، نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران  از مسائلی نظیر وضعیت تولید محصولات کشاورزی و مهم‌ترین چالش‌های پیش روی صادرات این محصولات سخن به میان آورد.

 

وی در ابتدا بیان کرد: یکی از اقدامات مؤثر که در دولت فعلی شاهد آن بودیم، حذف ارز چهار هزار و دویست تومانی و واقعی شدن قیمت‌ها بود که سبب شد به کشاورزان کمک درخور توجهی صورت گیرد. البته طبیعی است که در ابتدای راه مشکلاتی وجود دارد اما نظر اعضای هیئت بازرگانی همواره بر این بوده که چنین رویه‌ای در پیش گرفته شود؛ چراکه یکی از نتایج واقعی شدن قیمت‌ها از بین رفتن رانت و فساد خواهد بود که سبب می‌شود تولید ملی هم توسعه یابد.

 

وی در ادامه افزود: در سال گذشته قیمت مصوب هر کیلوگرم گندم چهار هزار تومان بود اما دولت در شورای اقتصادی هزار تومان بر این قیمت افزود که سبب شد مسائل مختلفی به وجود آید اما در ادامه با واقعی شدن قیمت گندم شرایط بهتری رقم خورد. در ابتدا قیمت هر کیلوگرم گندم هفت هزار و پانصد تومان بود و در نهایت به هر کیلوگرم یازده هزار و پانصد تومان رسید. واقعی شدن قیمت گندم سبب می‌شود که این محصول در زمینه‌هایی نظیر دام و طیور نیز مصرف نشود. بر این اساس، رسیدن قیمت محصولی نظیر گندم به قیمت واقعی، به کشاورز کمک قابل توجهی کرد و سبب شد تا دلگرم‌تر از قبل باشد.

 

یوسفی در بخش دیگری از صحبت‌های خود و در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین چالش‌هایی که در بخش صادرات با آن دست به گریبان هستیم چیست؟ بیان کرد: یکی از موانع صادرات مسئله برگشت ارز است. اگر قرار است صادرات محصولات کشاورزی رونق پیدا کند، بخش کشاورزی باید از برگشت ارز معاف شود. چنین اقدامی مستلزم این است که دولت میان محصولات کشاورزی و پتروشیمی و فولادی تفاوت قائل شود.

 

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم، بسته‌بندی محصولات کشاورزی است. بسته‌بندی هزینه‌های بسیار بالایی دارد و به همین دلیل است که محصولی نظیر زعفران به صورت فله‌ای به اسپانیا صادر و در آن‌جا بسته‌بندی می‌شود. بر این اساس، هزینه‌ها در این بخش بسیار بالا است و برای نمونه یک عدد دستگاه بسته‌بندی ساده، قیمتی معادل سیصد هزار یورو دارد. از این‌رو دولت می‌تواند در این زمینه ورود کند تا صادرات هم توسعه یابد. باید این حقیقت را بپذیریم که امکانات ما در حد امکانات روز دنیا نیست و اگر می‌خواهیم محصولاتمان در بازارهای مهم به فروش برسد، باید امکاناتمان را هم در آن حد ارتقا دهیم.

 

یوسفی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ظرفیت‌ محصولات کشاورزی استان گلستان برای صادرات اشاره کرد و گفت: گلستان دومین استان تولیدکننده غلات کشور محسوب می‌شود و از جمله محصولاتی که به صورت وسیع کشت می‌شود می‌توان به گندم اشاره کرد که در سال گذشته یک میلیون تن گندم برداشت شد. در بخش طیور و پنبه نیز وضعیت استان گلستان مطلوب است اما از میان همه محصولات تولیدی اهمیت گندم بیشتر است؛ چراکه مهم‌ترین نقش در کیفیت نان را دارد و بر این اساس اگر آرد با کیفیتی می‌خواهیم باید در زمینه تولید گندم بهتر عمل کنیم.

 

نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اهمیت برگزاری رویدادهایی نظیر اجلاس تجارت محصولات کشاورزی و غذا بیان کرد: در حال حاضر در زمینه صادرات وضعیت خوبی داریم؛ زیرا کشور روسیه با تحریم مواجه شده و همین امر این کشور را به سمتی سوق داده که محصولات بیشتری از ایران وارد کند. بر این اساس فرصت خوبی در اختیار صادرکنندگان ایرانی قرار گرفته است و یکی از راه‌ها برای ارتقای سطح دانش صادرکنندگان، برگزاری چنین اجلاس‌هایی است. از طرفی این رویدادها سبب می‌شود که افراد مختلفی بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

 

وی در انتهای صحبت‌های خود گفت: در پایان باید توجه داشته باشیم که دو عامل کاهش قیمت تمام‌شده و افزایش کیفیت محصولات کشاورزی سبب می‌شود که بتوانیم جایگاه خود را در بازارهای جهانی حفظ کرده و توسعه دهیم.


https://edu.gccim.com/blog/1319

ارسال نظر

بالا