درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

نگاه به آینده اقتصاد استان و کشور

دسته بندی اخبار / 1401/9/22

ضمن تشکر از آقای چوپانی بخاطر دومین  فرصتی که دراختیار قرار دادند، اولین سوال را در ارتباط با وضعیت فعلی اقتصاد  استان و کشور مطرح میکنیم و نظر ایشان رو دراین رابطه جویا میشویم:

ایشان وضعیت فعلی اقتصاد استان و کشور را بلحاظ حجم بالای تحریم های بین المللی، نپیوستن به گروه ویژه اقدام مالی، جنگ روسیه با اوکراین،شوک ناشی از حذف ارز 42000ریالی، نرخ بالای تورم، گرانی، بیکاری، ناتوانی مصرف کنندگان از تهیه و تدارک نیاز های خود، رکود جهانی، اتفاقات اخیر در کشور، عدم سرمایه گذاری های جدید، باز شدن مسیرهای جدید برای دور زدن ایران و.. ناپایدار اعلام نمودند.

ایشان تاکید نمودند سرمایه بدنبال امنیت است، هرگونه ناامنی اقتصادی و اجتماعی باعث فرار سرمایه و سرمایه گذار  میگردد

ما اگر قصد داشته باشیم بعنوان مثال در افق 1404 به 20 میلیارد دلار  تولید ناخالص در استان برسیم باید زمینه سرمایه گذاری 40 میلیاردی در این استان را فراهم کنیم.

اقتصاد جهانی دگرگون شده، این اقتصاد دانش بنیان، با شیوه های جدید تولید مشخصه های خودش را دارد، بعنوان مثال سهم بخش خدمات از صنعت، معدن و کشاورزی پیشی گرفته.

اینها در شرایطی است که نمودارها و جداول نشان میدهد در اغلب موارد ما در قعر جداول و رتبه بندی های جهانی قرار داریم

البته روزی  این شرایط تغییر خواهد کرد، ما هم وارد اقتصاد جهانی شده و به کمک نیروهای متخصص و تربیت شده عرض اندام خواهیم نمود

با استفاده از تکنولوژی های جدید، تولید کالا ها و محصولاتمان را افزایش خواهیم داد

براساس آمار های فعلی ارزش تولیدات ناخالص داخلی در استان گلستان حدود 5 میلیارد دلار بر آورد میگردد(البته این آمار مربوط به  قبل از این شرایطی بود که گفتم)،  این عدد درمقایسه با سایر استان ها بسیار پایین می باشد، بررسی های کارشناسی نشان میدهد هرساله نیز یک و نیم در صد آن به لحاظ عوامل مختلف از جمله نداشتن ابر پروژه ها، عدم سرمایه گذاری های جدید و قدیمی بودن تکنولوژی تولید  وموارد پیش گفته کاهش  پیدا میکند، بخش خصوصی استان ضعیف نگه داشته شده و  ناتوان از اجرای پروژه های بزرگ می باشد، استان گلستان فاقد منطقه آزاد تجاری، ویژه اقتصادی، بندر، صنایع سنگین فولاد، آلومینیم،  پتروشیمی، جاذیه های مهم گردشگری، جاده های بین المللی، مسیر های ریلی و..میباشد.

اینها همه در تولید ناخالص استان تاثیر گذار است.

درچنین شرایطی ما در4 سال گذشته سیل و کرونا رو هم پشت سر گذاشتیم و اقتصاد ما ضعیف تر شد.

با اینحال من قدر دان این انسانهای فدارکاربخش خصوصی هستم که علیرغم کسادی کسب و کار،  توان خود، مال خود، وقت خود را برای خدمت به آسیب دیدگان سیل و کرونا اختصاص دادند،  تا آخر عمرم  افتخار میکنم که اتاق گرگان چنین اعضایی دارد

در مصاحبه قبلی هم گفتم چه قیمتی میتوان برای حضور درصحنه فعالان اقتصادی اتاق و استان گلستان در این 2 مورد و دیگر موارد تعیین کرد؟.

دومین سوال را درارتباط با نگاه به آینده اقتصاد مطرح میکنیم:

دراین ارتباط اعتقاد من بر آنست که مدیران و مسئولان به جد بدنبال یافتن راه حل هایی برای برون رفت از شرایط موجود هستند

متاسفانه یک عده به مدیران ارشد کشور اطلاعات نادرست ارائه می کنند و مدیران ارشد نیز بر مبنای همان اطلاعات نادرست تصمیم گیری و  اعلام مواضع میکنند.

در حال حاضر نا اطمینانی در اقتصاد کشور بالاست، دولت بصورت غیر منطقی متکی به درآمد حاصل از فروش نفت و گاز و میعانات است، بنابراین نا ترازی پیش می آید، از سوی دیگر دولت بصورت مستمر رویه قیمت گذاری دستوری را درپیش گرفته و با بازی بر روی عوارض صادراتی و وارداتی و بخشنامه های خلق الساعه نظام صادرات و واردات را مختل می کند.

دراین شرایط ما نیاز به باز نگری عمیق در فرایندهای تولید، عرضه محصولات، خدمات و.. داریم.

 

درارتباط با وضعیت اقتصادی استان نیز در گذشته و قبل از استان شدن ما  سهم ناچیزی از اعتبارات کلان عمرانی داشتیم، هیچ مگا پروژه ای در استان ما اجرا نشد و این باعث محرومیت شرق خزر شد.

توقع من بعنوان رئیس اتاق یا به تعبیری پارلمان بخش خصوصی،  دیدبان فضای کسب و کار و مشاور 3 قوه اینست که مدیران ارشد کشور باید  از مشاوران کم سواد، کم تجربه و بدون اطلاع که تحلیل های غلط ارائه میکنند فاصله گرفته و به اتاق ها بعنوان مشاورین امین اعتماد کنند

اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و استان ها بعنوان نماینده ذیصلاح فعالان اقتصادی بدون هیچ چشمداشتی حاضرند  با استفاده از کادر های تربیت شده و روز آمد در هر سطحی مشاوره لازم را به دولت ارائه دهند، دولت باید در چنین شرایطی به اتاق ها اعتماد کند تا ما از این بحران بزرگ اقتصادی که گرفتار آن شده ایم خارج گردیم

شرایط جدید بین المللی توجه به شرق دریای خزر را افزایش داده است، در پدافند غیر عامل نیز ما باید هم در شرق و هم در غرب دریای خزر خطوط ریلی و بزرگراه های جدید احداث کنیم، بنادر تجهیز شده داشته باشیم، خوشبختانه اساسنامه منطقه آزاد اینچه برون تهیه شده و درحال امضا میباشد، همچنین با پیشنهاد اتاق و همت استاندار مگا پروژه خط آهن اینچه برون- شاهرود ردیف اعتباری گرفته و به مطالعه و اجرای همزمان رفته است، کار های اجرایی درزمینه شیرین سازی آب دریای خزر، تله کابین و آشوراده شروع شده است.

بعنوان سومین سوال  وضعیت فعلی اتاق گرگان رو جویا شدیم:

 درارتباط با این سوال اعضای اتاق و فعالان اقتصادی باید اعلام نظر کنند، بنده سعی داشتم با همکاری  اعضای اتاق شان، جایگاه و وزن این نهاد مهم و تاثیر گذار رو بالا برده و به جایگاه اصلی آن نزدیک کنم، بجز جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی، کار گروه اشتغال و.. اتاق دراغلب جلسات دیگر نیز حضور موثر و فعال داشته و بعنوان عضو کلیدی تلقی میگردد.

درامور داخلی اتاق به نظر خودم توانسته ایم مطالبات اعضا رو درارتباط با مشکلات تعهدات ارزی، مالیاتی، بیمه، گمرک، تسهیلات بانکی و.. در هر سطح و رده پیگری کنیم، خیلی از اعضای اتاق با توجه به لیاقتشان در سطح ملی نیز مسئولیت دارند مانند آقای امیر یوسفی و آقای رضا مبصری، امیر عابدی و خیلی از دوستان دیگر

 تشکل های قوی تشکیل دادیم،  اتاق رو از هرگونه تنش داخلی و خارجی حفظ کردیم، تلاش کردیم امنیت روانی برای سرمایه گذاران، اعضای اتاق و  پرسنل اتاق که انصافا پرسنل کار کشته و قوی هستند وقابل مقایسه با پرسنل بخش دولتی نیستند ایجاد کنیم.

 تلاش کردیم با توجه به اینکه قبل از استقرار بنده و اعضای هیئت نمایندگان فعلی زمین های اطراف اتاق خریداری شده بود، با تهیه طرح و نقشه جدید، اخذ پروانه و اعتبار از اتاق ایران نسبت به احداث ساختمان جدید اتاق اقدام کنیم که خوشبختانه رو به اتمام بوده و فکر میکنم بزودی قابل بهره برداری باشد.

متاسفانه شاهد هستیم در شرایطی که کسب و کارو وضعیت اقتصادی چندان قابل قبول نبوده و رونقی ندارد،  اغلب اتاق های کشور دچار 2 دستگی شده و وقت و انرژی بخش خصوصی نا توان،  بجای پرداختن به حل و فصل مشکلات و مطالبات بخش خصوصی برای تخریب بکاریکدیگر می رود، خوشبختانه در اتاق گرگان شاهد چنین 2 دستگی هایی  نیستیم و در آرامش کامل به انجام وظیفه و رسالتی که بردوش گرفتیم مشغول هستیم

کمیسیون هایی مانند کمیسیون کشاورزی علاوه بر حل و فصل مشکلات داخل استان به سیاست گذاری در سطح کشور پرداخته و موفق هم بوده است و ما به این کمیسیون بعنوان گل سر سبد کمیسیون ها افتخار میکنیم.

علیرغم اینکه بنده  و همکاران در هیئت نمایندگان و هیئت رئیسه در 4 سال گذشته  تلاش داشته ایم  از صبح و تا پاسی از شب در جلسات و همایش ها و سمینار های مختلف شرکت کنیم باز هم کارهای زیادی باقی مانده است..

.

بعنوان چهارمین و آخرین سوال حالا که به فضای انتخابات اتاق نزدیک میشویم آیا اجازه داریم نظرتون رو در رابطه با انتخابات پیش رو مطرح بدانیم

هرچند از نظردسته بندی کشوری اتاق گرگان اتاق کوچکی بشمار میرود ولی آگاه ترین و مطلع ترین اعضا رو درسطح کشور داریم

ما با هوش ترین اعضا و آگاه ترین آنها را داریم، من به انتخاب آنها احترام گذاشته و اعتماد دارم، بنده و هیئت نمایندگان فعلی یکبار با اعضای اتاق گرگان بیعت کردیم که به نمایندگی از آنان اتاق رو به بهترین وجه اداره و مدیریت کنیم، کارهای زیادی انجام دادیم که در مصاحبه قبلی به بعضی از آنها اشاره کردم، شاید به تمام خواسته ها و استانداردها نرسیده باشیم، حتما کمبودها و کاستی هایی وجود دارد، ولی ما تلاش خودمان را انجام دادیم .

امیدوارم اعضای اتاق گرگان بنده و تیم همکارم را برای آندسته از کار ها و  ماموریت های باقیمانده که موفق به اجرای آنها نشدیم عفو کنند

من متعهد بودم و  اخلاقا نباید اعتماد اعضا را بی پاسخ می گذاشتم.

در اولین مصاحبه گفتم ما برنامه های نیمه تمام زیادی داریم از جمله مگا پروژه  احداث خط آهن اینچه برون، گنبد، آزاد شهر، شاهرود، احداث کارخانجات آب شیرین کن در حاشیه دریای خزر، راه انداری کامل منظقه آزاد تجاری اینچه برون، احداث بندر خواجه نفس، ساماندهی سواحل دریای خزر و.

علاوه بر این مگا پروژه ها باید پاسخگوی مطالبات فعالان اقتصادی باشیم و مشکلات آنها را درزمینه های مختلف و  دستگاه های مختلف حل و فصل کنیم

با همه این احوال من به شخصه هیچ ادعایی نداشته و ندارم

  قضاوت را به اعضای اتاق گرگان می سپارم.

قول میدهم درمدت باقیمانده تا انتخابات  با استفاده از تجربیاتی که کسب کردیم اعتبار و آبروی بیشتری برای اتاق گرگان کسب کنیم

 به نوعی که آیندگان از آن بعنوان نقطه عطف روشن در تاریخ اتاق گرگان یاد کنند.

همچنین قول میدهیم که زمینه انتخابات سالم، حد اکثری و با نشاط را فراهم کنیم و به انتخاب اعضای فهیم اتاق احترام بگذاریم

درپایان از فرصتی که بمن دادین تشکر میکنم و برای تیم کارکنان اتاق که تیمی کاملا فنی بوده و با سخت کوشی بسیار در این مدت یار و یاور ما بودند نیز آرزوی سلامتی، موفقیت و پیشرفت دارم، این همکاران همیشه بدون چشم داشت حتی در روزهای تعطیل و ساعات غیر کاری تلاش و خدمات بسیاری را ارائه نمود اند و من از آنها رضایت کامل دارم.


https://edu.gccim.com/blog/1329

ارسال نظر

بالا