درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

نشست هم اندیشی رئیس، اعضای هیئت نمایندگان اتاق گرگان و فعالان اقتصادی استان گلستان با زنگنه نایب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با موضوع بررسی وضعیت درآمد سرانه استان ها

دسته بندی اخبار / 1402/3/4
علی رغم فضای زیبا استان گلستان فقر در این منطقه بیداد می کند / بحران های آبی دلیل اصلی تقلیل تولید گندم گلستان

 به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی گرگان ، امیر یوسفی در نشست با محسن زنگنه نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی که با حضور نماینده مردم گرگان در مجلس همراه بود، با اشاره به این که فقر در پشت نام این استان، پنهان شده است ، اظهار کرد : گلستان همیشه به عنوان استان کشاورزی مطرح بوده است و ورود صنعت به این استان و به دنبال آن ایجاد ارزش افزوده و اشتغال، مورد بی مهری قرار گرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان افزود: ۲/۳ درصد جمعیت کشور در استان گلستان زندگی می کنند اما این استان تنها ۱.۲ از تولید ناخالص کشور را به خود اختصاص داده که از استان محرومی مانند سیستان بلوچستان هم پایین تر است.

وی گفت: حدود ۶۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در گلستان وجود دارد که ۴۰۰ هزار هکتار آن دیم است.

وی بیان کرد: گلستان در سال زراعی جاری با بحران های آبی و کاهش باران مواجه بود و باعث شد تا پیش بینی ما از تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تُن گندم در استان به کمتر از ۵۰۰ هزار تُن تقلیل پیدا کند.

یوسفی بیان کرد: عدم توجه به تاسیس صنایع تبدیلی نیز درآمد استان را تحت شعاع قرار داده است.

به گفته وی، اشتغال و ایجاد ارزش افزوده در استان از مزیت های ایجاد صنایع تبدیلی است.

وی تاکید کرد: توجه به سرمایه‌گذاری در بخش ایجاد صنایع غذایی و تبدیلی، شتاب در اجرایی شدن منطقه آزاد تجاری اینچه برون و ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز به ویژه خط ریلی اینچه برون - شاهرود و اتصال آن به جنوب، کمک بزرگ به توسعه اقتصادی گلستان خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان گفت: شیرین سازی آب دریا همیشه در استان مطرح بوده است که باعث کمک به صنعت و کشاورزی می شود.

وی افزود: چندین سال است که موضوع درآمد سرانه پایین مردم در گلستان مطرح می شود و علی رغم اینکه سال به سال شاهد ارتقا درآمد سرانه استان هایی که در سطح خوبی از این لحاظ قرار دارند، هستیم اما گلستان همچنان در انزوا قرار دارد و این شاخص روز به روز در حال نزول است.

وی تصریح کرد: امیدواریم در راستای تحقق شعار سال استان های محروم به صورت ویژه تر در توزیع منابع کشوری دیده شوند.

هدف برنامه توسعه هفتم ، حمایت بیشتر از سرمایه گذاری بخش خصوصی است / لزوم توجه به زیرساخت‌ها برای توسعه گلستان

 به گزارش روابط عمومی اتاق گرگان ، نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: هدف برنامه هفتم توسعه حمایت بیشتر از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است تا با کمک آن زیرساخت‌های موردنیاز توسعه همه‌جانبه کشور بیشتر تقویت شود.

محسن زنگانه در نشست با رئیس ، اعضای هیات نمایندگان اتاق گرگان ، جمعی از فعالان اقتصادی و مدیران دستگاه‌های مرتبط گلستان در گرگان با تاکید بر حمایت از بخش خصوصی برای شتاب در توسعه کشور، گفت: کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی حامی و مدافع بخش خصوصی برای رونق اقتصاد کشور است.

وی یادآور شد: این کمیسیون بیش از گذشته آمادگی دارد تا پیشنهادهای نمایندگان اتاق بازرگانی را در حوزه رونق اقتصادی کشور بشنوند چراکه معتقدیم از پیشنهادهای این قشر می‌توان برای حل موانع پیش رو به خوبی استفاده کرد.

به گفته وی اکنون در بخش‌های «جهش تولید» و «بودجه" کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی،از مشارکت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران استفاده می‌شود.

زنگانه از تهیه طرح «تامین مالی» توسط این کمیسیون مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: در نوشتن این طرح از ظرفیت اعضای اتاق بازرگانی ایران استفاده شده است.

نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت گلستان بر پایه کشاورزی گفت: برای جبران عقب‌ماندگی بخش کشاورزی این استان، سرمایه‌گذاری در بخش ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز توسعه بسیار ضروری است.

زنگانه پیشنهاد کرد که برای ایجاد زیرساخت موردنیاز تقویت توسعه اقتصادی استان گلستان، برنامه‌ای پنج یا ده ساله بسته شود تا زمینه جذب سرمایه‌گذاری بیشتر فراهم گردد.

وی همچنین با اشاره به این که استان‌های متکی به کشاورزی از جمله گلستان، منابع مالیاتی در اختیار ندارند، گفت: در برنامه هفتم توسعه کشور باید تامین منابع مالی این استان‌ها برای جبران جبران کاهش درآمد دیده و حل شود.

وی افزود: درآمد استان گلستان از محل مالیات در سال گذشته ۲ هزار میلیارد تومان بوده و برای امسال ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان دیده شده است.

کشاورزی پایه درآمدی استان گلستان

مبصری عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان:  نوعی ساده سازی و کاهلی در تصمیم گیری ها موجب ایجاد مشکل برای بخش خصوصی شده است.

وی با اشاره به این که تمهیدات برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی شفاهی بوده و عملی نشده است، بخش مختلف تقاضای کل باید توسط دولت تحریک می شد.

وی افزود : در بدو دولت جدید توضیحاتی را ارایه دادیم که باید زیر ساخت مربوط به بن کالا فراهم شود مدلی که کف مصرف را تضمین کند. 

عضو هیات رئیسه اتاق گرگان گفت : تقاضای دولتی نیز می بایست به سوی تولید داخلی سوق پیدا می کرد که اینچنین نشد

به گفته وی : در بخش سوم نیز انتظار می رفت به صادرات که یک موضوع دراز مدت است توجه بیشتری شود. 

مبصری گفت : نسبت به رقبای منطقه ای پسرفت داشتیم. فقط به قیمت توجه کردیم و درامد را به فراموشی سپرده ایم. 

وی تاکید کرد : با توجه به اینکه کشاورزی پایه درآمدی استان گلستان است ، متاسفانه سرکوب قیمتی موجب کاهش درامد سرانه گلستان شده است.

 

 مرتضوی دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی گرگان در نشست با محسن زنگنه نائب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت  : شیوه های تامین مالی در حوزه انبوه سازی با گذشته تغییر کرده است.

وی با اشاره به این که در این حوزه نباید خود را با کشور هایی مثل سوییس مقایسه کنیم و برای خانه های مازاد مالیات بگذاریم در صورتی که روش های تامین مالی نادیده گرفته شود، منصفانه نیست.

وی افزود : خروجی قوانین بدون نظر کارشناسی منجر به گرفتاری بخش خصوصی و در نهایت گریبانگیر مردم خواهد شد

 

هامان هاشمی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان در نشست با زنگنه نائب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ضرورت دارد با نظارت و تذکر مجلس شورای اسلامی دولت به وزارت کشاورزی توجه بیشتری داشته باشد، شاید سهم کشاورزی در GDP قابل توجه نباشد اما قطعا زمینه ای است بابت توسعه اقتصاد و معیشت مردم، مثلا سلامت جامعه و امنیت غذایی گره خورده به کشاورزی، به این موضوع می توان از دید پدافند غیر عامل هم نگاه کرد.

وی افزود : رقابت شرکت های خصولتی با بخش خصوصی مشکل ایجاد کرده است، به اینصورت که خود در جایگاه صنعت مادر، قیمت گذاری می کنند اما در جایگاه های دیگر، برای بخش خصوصی نظارت قیمتی وجود دارد.

هاشمی گفت :در سطح کلان درخواست تغییر دیدگاه برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و الگوی کشت داریم.

وی تاکید کرد: انتظار داریم بعنوان رسالت مجلس شورای اسلامی، نظارت بر عملکرد دولت در اولویت قرار گیرد.


https://edu.gccim.com/blog/1402

ارسال نظر

بالا