درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

اولین جلسه کمیسیون صنایع و معادن اتاق گرگان

دسته بندی اخبار / 1402/5/8
پیگیری مطالبات فعالان اقتصادی گلستان

 

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی گرگان ، امیر یوسفی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان  در اولین جلسه کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به این که این اتاق به عنوان مشاور سه قوه به شمار می‌رود، گفت: تلاش می شود از طریق این اتاق، مطالبه فعالان اقتصادی استان به ویژه در حوزه تولید و توسعه زیرساختی پیگیری شود.

 

امیر یوسفی افزود: در استان گلستان اتاق، ۱۰ کمیسیون تخصصی را زیر مجموعه خود تشکیل و فعال کرده که کمیسیون صنایع و معادن از جمله آنها به شمار می‌رود تا چالش‌های پیشرو تولید کنندگان، هرچه سریع‌تر حل شود.

 

وی با تاکید بر حمایت بیش از گذشته از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تولید کنندگان در حل چالش‌های پیشرو، ادامه داد: این قشر با وجود تحریم‌ها، در صحنه تولید حضور دارند و چراغ صنعت را روشن نگه داشته‌اند.

 

سیاستهای انقباضی نفس تولید کنندگان را بریده است

 

رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی گرگان با بیان اینکه : اجرای سیاست های انقباظی اگر چه برای کنترل نقدینگی در بخشهای غیر مولد موثر است ، اما اجرای این سیاستهای نابهنگام در شرایطی که بخش تولید با مشکلات عدیده ای روبرو هست شرایط تولیدکننده گان را دچار بحران کرد.

 

ابوذر فردوسی گفت: ساختار معیوب و فرسوده قوانین در حوزه کسب و کار ، فعالیت های مولد را طاقت فرسا و واسطه گری را آسان نموده ، که نقش نمایندگان مجلس در این مهم هائز اهمیت است  

 

ابوذر فردوسی: اگر چه در دولت سیزدهم اتفاقات خوبی هم رقم خورد نمیشود نادیده گرفت ،در مساله مهارتورم حقیقتا اتفاقات خوبی افتاد به خصوص در چند ماه گذشته ، عضویت ایران در شانگهای ، پیشنهاد عضویت به شورای بریکس ، راهبرد دیپلماسی ارتباط با سایر کشورهای جهان که متعاقب آن در آینده شاهد رشد اقتصادی خواهیم شد ، اما در کنار این موفقیتها همچنان مشکلات تولید بر موفقیتهای دولت میچربد.

 

در نشست تخصصی با صنعتگران گلستان مطرح شد؛ بزرگترین صنعت استان در برزخ بی برقی/سلیقه ای عمل کردن بانکها
 سیاستهای انقباضی نفس تولید کنندگان را بریده است

 رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی گرگان با بیان اینکه رفع مشکلات فضای کسب و کار با حمایت دولتمردان مرتفع می شود، اظهار کرد: اجرای سیاست های انقباضی اگر چه جلوی برخی تخلفها و فسادها را گرفت، اما در عمل واحد های تولیدی را با مشکلات مالی بسیار زیادی مواجه کرد.

ابوالفضل فردوسی گفت: ساختار معیوب و فرسوده در حوزه کسب و کار واحد های تولیدی، فعالیت های طاقت فرسا و واسطه گری های آسان و  کم رنگ بودن نقش برخی مدیران و نمایندگان در ادوار گذشته در قانون زدایی موجب بروز مشکلات برای واحد های تولید در زمان حال شده است.

وی ادامه داد: اگر چه در دولت سیزدهم در مساله مهارتورم اتفاقات خوبی رقم خورد اما رفع مشکلات فضای کسب و کار می تواند عضویت ایران در شانگهای و ارتباط تجاری ایران با کشورهای افریقایی و آسیایی را رونق بخشد.

فردوسی افزود: در حال حاضر واحد های صنعتی استان بخصوص دام و طیور به دلیل عدم همکاری بانکها و قطع برق که به تازگی قرار است به دور روز در هفته برسد به مخاطره افتاده اند و باید برای برون رفت از این معضل اساسی چاره ای اندیشید.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی گرگان بیان کرد: سقف اعتباری بانکها برای ایجاد یک واحد تولیدی در استان 15 میلیارد تومان است که با تورم فعلی و نوسانی که در بازار وجود دارد مبلغ راه اندازی یک واحد بیش از این رقم خواهد شد.

وی ادامه داد: وقتی واحدهای صنعتی استان سال گذشته سوددهی قابل توجهی نداشتند چطور می توانند وضعیت سرمایه در گردش خود را به روز کنند.

 

تامین ژنراتور، نیاز فوری تولید کنندگان

مدیر عامل شرکت کیمیا دانه گلستان هم با بیان اینکه وضعیت تولید بعد از شرایط تحریمی بسیار طاقت فرسا شده است، اظهار کرد: تولید کنندگان گلستانی با ایستادگی در برابر مشکلات مالی  نشان دادند که همچنان بر اعتقاد خود مبنی بر شعار سال رهبری ثابت قدم هستند.

حسینعلی قوانلو افزود: امروز مساله قطعی برق واحد های تولیدی در کنار دیگر مشکلات مالی تولید کنندگان را دچار ضررهای مالی زیادی کرده است.

وی ادامه داد: دولتمردان در مساله قطعی برق باید استان های شمالی را متفاوت از استانهای صنعتی بزرگ ببینند چرا که با قطعی برق تولید مختل و متوقف می شود .

قوانلو گفت: برای اینکه برق مردم قطع نشود فشار آن را بر روی صنعت می آورند و از انجا که بخش بزرگی از صنایع استان را پرورش طیور تشکیل میدهد ، قطعی مکرر برق برای این صنایع به معنی فاجعه است.

وی بیان کرد: واحد های صنعتی استان نیاز فوری به ژنراتور دارند و برای خرید این دستگاه نیازمند حمایت و همراهی مسئولان و بانک ها هستند.

 

صنعت طیور استان را در یابید

در ادامه مدیر عامل شرکت پگاه جهان نما نیز با انتقاد از روند فعلی قطع برق و عدم همکاری بانکها با تولید کنندگان، گفت: اتاق بازرگانی به عنوان مشاور سه قوه نقش بسیار مهمی در رفع این مشکلات دارد .

حمید سلیمانی افزود: مشکلات امروز تولید کنندگان گلستانی بسیار جدی است و مالیات از 2 هزار میلیارد تومان به 3 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که بیشتر پرداختی آن بر دوش تولید کننده  است که برای رفع مشکلاتش حامی ندارد.

وی بیان کرد: صنعت طیور که بزرگترین صنعت این استان است و بخش زیادی از مرغ بازار کشور را تامین میکند باید به طور جدی مورد حمایت قرار بگیرد نه اینکه مدام در حال حل کردن موانع اقتصادی پیش رویش باشد.

سلیمانی با بیان اینکه مسئولان باید بزرگترین صنعت استان را دربایند، گفت: تحمیل شرایط سخت به تولید کننده ره آوردی جز رکود اقتصادی، بیکاری و تورم  چیز دیگری در پی نخواهد داشت.

 

عدم همراهی بانکها با تولید کنندگان گلستانی

مدیر عامل شرکت سبز گشت گلستان هم اظهار کرد: رفع بسیاری از مشکلات حوزه صنعت استان از جمله برق، با راه اندازی پنل های خورشیدی امکان پذیر است، اما در این راه نیازمند همراهی مسئولان هستیم و سفر دوم ریاست جهوری بهترین زمان برای مصوب کردن اجرای این طرح در استان است.

جعفر گرزین افزود: عدم همراهی بانک های استان با تولید کنندگان و خروج منابع استان برای سرمایه گذاری در دیگر استان ها از مشکلات حادی است که صنعتگران را کلافه کرده است و این رفتار در حالی از سوی آنها دیده میشود که مسئولان با جدیت آن را پیگیری نمیکنند.

وی افزود: بانک ها امروز به جای تانکهای جنگ جهانی بر روی دوش تولید کنندگان راه میروند و ترسی هم از ترک فعل ها ندارند.

به گفته گرزین بهانه های زیست محیطی در کنار این مشکلات عامل دیگری است که به هر بهانه ای به تولیدکننده فشار می آورد و مواحدهای تولیدی مدام تهدید به تعطیلی و جریمه می شوند.

 

صنعت استان زیر ساخت ندارد

کارشناس اداره صمت گلستان هم با اشاره به اینکه  اگر برنامه های مصوب شده در استان به سرانجام برسد شاهد رشد 8 درصدی در بخش تولید خواهیم بود، اظهار کرد: بسیاری از طرح های حوزه صنعت که الزام اجرائی داشت در سنوات قبل به اجرا در نیامد .

حسین طلوعیان افزود: اگر چه عملکرد بانک ها از طریق ستاد تسهیل خوب بود اما باید مشارکت بیشتری برای رفع موانع تولید با تولید کنندگان داشته باشند.

وی ادامه داد: چرا بانکهای خصوصی در توسعه استان مشارکت نیمکنند چگونه است که منابع خود را از داخل استان تامین میکنند اما سرمایه های خود را در استان دیگری خرج می کنند.

طلوعیان با بیان اینکه حوزه صنعت استان زیر ساخت ندارد، گفت: تمامی صنایع استان صنایع کوچک و زودبازده هستند اما همین صنایع هم همیشه با کم کاری های زیادی روبروی می شوند و سرمایه گذاران هم به واسطه سرگردانی در دستکاه های اجرائی با اجرای طرح در استان خداحافظی میکنند.

 

گلستان رتبه بالاییی در اقتصاد ندارد

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس هم گفت: واحد های تولیدی استان نقش موثری در اشتغال و کاهش بیکاری دارند و از این رو نیازمند حمایت هستند.

رحمت الله نوروزی اظهار کرد: بی اطلاع از چالش های حوزه صنعت در استان نیستیم، اما معتقدیم که این چالش ها باید توسط اتاق بازرگانی که نماینده صنعتگران است احصاء شود تا ما بتواینم در مجلس فرصت سازی بهتری برای این بخش داشته باشیم.

وی افزود: بعد از گذشت بیش از 20 سال هنوز این استان رتبه های بالای اقتصادی را به خود اختصاص نداده است.

نوروزی بیان کرد: اگر چه در پیش نویس برنامه هفتم به توسعه استان‌های شمالی کم توجهی شده، اما نمایندگان این استان‌ها از جمله گلستان با تمام قدرت در مجلس برای تغییر این پیش نویس و جذب اعتبارات اقتصادی برای گلستان تلاش خواهند کرد.

وی افزود: سال گذشته 300 میلیارد تومان سهم استان از تبصره 18 را افزایش دادیم و همچنان نیز برای توسعه استان پافشاری میکنیم.

 

سرمایه گذار نیازمند حمایت و امنیت است

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس  نیز با بیان اینکه سرمایه گذار نیازمند امنیت است، اظهار کرد: امنیت و حمایت دو مقوله مهم برای جذب سرمایه گذار و توسعه صنعتی در استان است.

غلامرضا منتظری افزود: مشکلات بخش صنعت بزرگ است اما زمانی بررسی چالش ها جواب میدهد که به صورت پلکانی پیگیری شود.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی گفت: باید برای ایجاد زیرساخت های مورد نیاز تولید استان به ویژه تامین برق و آب توجه جدی صورت گیرد.

منتظری خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان از هم اکنون زیرساخت های مورد نیاز سرمایه گذاری در استان را شناسایی و برای رفع آن راهکارهای لازم را آماده کرده تا در سفر دور دوم دولت سیزدهم به استان ارایه و مصوبه‌هایی در این خصوص دریافت کند.

وی همچنین با تاکید بر استفاده از  تجربه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سایر استان های کشور که سفر دور دوم دولت سیزدهم به آن مناطق انجام شده، گفت: از تجربه اتاق این استان‌ها، برای سرعت بخشیدن به حل چالش‌های ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز سرمایه‌گذاری و حمایت از تولید کنندگان در منطقه اقدام شود.

منتظری بیان کرد:حضور استاندار و نماینده بانک های استان دراین جلسات برای پیگیری و شنیدن صدای تولید کنندگان ضروری است .

پیگیری مطالبات فعالان اقتصادی گلستان

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان هم در این نشست با اشاره به این که این اتاق به عنوان مشاور سه قوه به شمار می‌رود، گفت: تلاش می شود از طریق این اتاق، مطالبه فعالان اقتصادی استان به ویژه در حوزه تولید و توسعه زیرساختی پیگیری شود.

امیر یوسفی افزود: در استان گلستان اتاق، ۱۰ کمیسیون تخصصی را زیر مجموعه خود تشکیل و فعال کرده که کمیسیون صنایع و معادن از جمله آنها به شمار می‌رود تا چالش‌های پیشرو تولید کنندگان، هرچه سریع‌تر حل شود.

وی با تاکید بر حمایت بیش از گذشته از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تولید کنندگان در حل چالش‌های پیشرو، ادامه داد: این قشر با وجود تحریم‌ها، در صحنه تولید حضور دارند و چراغ صنعت را روشن نگه داشته‌اند.

 

 


https://edu.gccim.com/blog/1442

ارسال نظر

بالا