درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

تهاتر نفت با نهاده دامی کلید خورد / تهاتر 300 هزار تن نهاده با نفت

دسته بندی اخبار / 1402/7/19

 

تهاتر نفت با نهاده دامی کلید خورد / تهاتر 300 هزار تن نهاده با نفت

 

 

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی گرگان ، مبصری دبیر انجمن تولید زنجیره گوشت مرغ کشور  گفت: اخیرا اخباری که من دریافت کردم گویای این است که در تمام حوزه‌ها اوضاع واردات نهاده در حال بهبود است و امکان تهاتر نفت با نهاده فراهم شده است و در تفاهمی مشترک بین وزارت نفت و وزارت کشاورزی در حدود ۱۵۰هزار تن کنجاله سویا و ۱۵۰هزار تن ذرت با نفت تهاتر شده و اکنون یا به لنگرگاه رسیده و یا در راه بنادر کشور است.

 

مبصری بیان کرد: صنعت طیور، در شش ماه نخست سال جاری  درگیر مشکلات متعددی گردید، که بخش قابل توجهی، مربوط به تصمیمات سال گذشته در خصوص واردات نهاده بود. مهم‌ترین مشکل روی کنجاله سویا بود؛ کنجاله سویا به دو طریق تامین میشود. نخست از طریق واردات دانه‌های روغنی که دانه سویا به کارخانجات روغن کشی فرستاده میشود و پس از استخراج کردن روغن، کنجاله باقی مانده به مصرف صنعت طیور می‌رسد. گاها هم خود کنجاله مستقیم وارد میشود که فرایند روغن کشی ندارد و می تواند بلافاصله به مراکز مصرف حمل شود.

او ادامه داد: در شش ماهه اول ما در خصوص کنجاله سویا مشکل داشتیم و واردات به اندازه کافی انجام نشد و مشکلات مختلفی منجمله عدم تخصیص و تامین ارز برای آن اتفاق افتاد و  متاسفانه ثبت سفارش کافی صورت نگرفت.

 

وی افزود : اخیرا اخباری که من دریافت کردم گویای این است که در تمام حوزه‌ها اوضاع واردات نهاده در حال بهبود است و امکان تهاتر نفت با نهاده فراهم شده است و در تفاهمی مشترک بین وزارت نفت و وزارت کشاورزی در حدود ۱۵۰هزار تن کنجاله سویا و ۱۵۰هزار تن ذرت با نفت تهاتر شده و اکنون یا به لنگرگاه رسیده و یا در راه بنادر کشور است.

 

مبصری گفت: همچنین از محل منابعی که اخیرا ازاد شده ، ثبت سفارش و تخصیص و تامین ارز دو میلیون تن ذرت انجام شده است و حدود ۱.۵میلیون تن کنجاله سویا ثبت سفارش شده که انشالله  پشتیبانی امور دام در سه ماه اینده به شکل هفتگی، ۱۲۰هزار تن کنجاله سویا عرضه خواهد نمود و این روند از هفته جاری آغاز شده است.

 

او اضافه کرد: اقدام دیگری که در حوزه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان توسعه انجام شده، تنوع بخشی به مبادی تامین  کنجاله و دانه سویا به کشور بوده است و در این خصوص اکنون هند و ترکیه هم به جمع صادرکنندگان نهاده به ایران پیوسته اند. متنوع سازی بازیگران واردات هم در حال شکل گیری است و برای زنجیره‌ها این امکان فراهم شده که خودشان نهاده مورد نیازشان را وارد و توزیع نمایند.

 

رضا مبصری گفت: مجموعه این اقدامات نوید بخش این است که ما در اینده به اندازه کافی نهاده در اختیار خواهیم داشت و در شش ماهه دوم امسال وضعیت بهتری در این خصوص داریم.

 

وی در ادامه بیان کرد : سامانه بازارگاه باید ظرفیت نرم افزاری و سخت افزاری خود را بهبود بخشد که تعداد بیشتری از متقاضیان بتوانند همزمان نسبت به خرید نهاده بر روی این سامانه اقدام نمایند. پیشنهاد می شود که سامانه از انحصار یک بانک خارج شود و بانک‌های بیشتری بتوانند این وظیفه را ایفا نمایند.

 


https://edu.gccim.com/blog/1504

ارسال نظر

بالا