درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

هفتاد و سومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان

دسته بندی اخبار / 1402/7/27

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی گرگان ، امیر یوسفی رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی گرگان در هفتاد و سومین جلسه شورای گفگتوی دولت و بخش خصوصی بیان کرد : با توجه به رسالت اتاق بازرگانی،  تمام اهداف ما این است که بتوانیم در رابطه با رفع مشکلات بخش خصوصی تلاش کنیم.

وی افزود: در استان ۷۰۰ هزار ترکمن داریم که انتظار دارند ما بتوانیم روابط با ترکمنستان را گسترش دهیم

یوسفی گفت: یکی از مسائل و مشکلاتی که در بخش خصوصی داریم بحث قیمت گذاری دستوری است که باعث می‌شود سرمایه گذار از آینده مطمئن نباشد

رئیس اتاق بازرگانی گرگان افزود: استان گلستان همیشه تامین کننده امنیت غذایی کشور بوده است ما با توجه به این موضوع، همیشه در دولت های گذشته به دولت یارانه می دادیم یکی از دلایل عقب ماندگی استان، همین موضوع است.

 

وی گفت: خوشبختانه در این دولت با توجه به نگاه و رویکردی که به بخش کشاورزی حاکم است، باعث واقعی شدم قیمت ها شده  ولی باز هم با مطلوب فاصله زیاد داریم.

یوسفی بیان کرد: اگر میخواهیم که از تولید حمایت کنیم یکی از نکات این است که به سمت واقعی شدن قیمت ها برویم

یوسفی گفت:یکی از مطالبات اتصال خط راه‌آهن اینجه برون به شاهرود است که زحمات زیادی کشیده شده، هر چه زودتر به مرحله اجرا برسد می‌تواند مزایای زیادی برای استان و کشور داشته باشد.

 

بانک ها از هر کرانه ای یک تیر به بخش خصوصی پرتاب می کنند

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور گفت: بانک ها از هر کرانه ای یک تیر به سوی بخش خصوصی پرتاب می کنند که دولت و مجلس با آن مخالف است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی گرگان ، محسن کوشش تبار، در هفتاد و سومین جلسه شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی استان گلستان اظهار کرد: بانک‌ها از هر کرانه‌ای یک تیر به سوی بخش خصوصی پرتاب می‌کنند که دولت و مجلس با آن مخالف است و مجلس باید جلوی این روند را بگیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور گفت: استاندارانی که جلسات شورای گفت‌وگو را جدی گرفتند موفق شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم به بخش خصوصی توجه ویژه ای دارد و در سطح عالی مشکلات این حوزه پیگیری می‌شود که نیاز به نظرهای کارشناسی بخش خصوصی دارد، اظهار کرد: برای دفاع از بخش خصوصی به مستندات نیاز است.

کوشش تبار اظهار کرد: خوشبختانه هیأت مدیره منطقه آزاد اینچه برون مشخص شده‌اند و امیدوار هستیم شاهد اتفاقات خوبی در این خصوص باشیم.

وی با بیان اینکه امروز برای چندمین بار است که وارد استان گلستان می‌شویم و آن هم دلایل خود را دارد، افزود: امروز با استرس وارد استان شدیم اما با بازدیدهایی که از پروژه‌های مختلف داشتیم شاهد اتفاق‌های خوبی بودیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور گفت: برای اینکه مشکلات استان برطرف شود فشار بر استاندار زیاد است و ایشان دائماً تحت نظر هستند.

وی ادامه داد: خوشبختانه شاخص امنیت سرمایه گذاری و کسب و کار با تغییر معنی داری مواجه بوده است که این نشان از اقبال بخش خصوصی به حضور در استان دارد.

کوشش تبار اظهار کرد: با توجه به برخی از مشکلات که از گذشته در استان وجود دارد باید به بخش خصوصی توجه ویژه ای شود

 

 

مبصری عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی گرگان بیان کرد : استان گلستان در زمینه تولید محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی کشور ید طولایی دارد و تا ۳۶ روز تامین امنیت غذایی کشور با استان گلستان است.

وی افزود:متاسفانه قیمت گذاری دستوری هم بار منفی خود را از دست داده است و به عنوان یک واژه رایج و طبیعی استفاده می‌شود.

مبصری گفت: بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۱ ، ۳/۷ درصد و در سال ۱۴۰۲، متاسفانه ۴/۱ درصد و در سه ماهه اول امسال هم با توجه به خروجی های مرکز آمار، هم ۴/۱ درصد کوچک شده است این یعنی یک زیان مداوم برای استانی که اساس و بنیان آن کشاورزی است.

وی گفت: نتیجه آن این بوده است که طبق گفته مرکز آمار در سال ۱۴۰۱ سیصد و هفت هزار شغل در بخش کشاورزی از بین رفته است

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی گرگان افزود: بر اساس قیمت گذاری دستوری،بعد از ۷ سال ، امسال در تمامی سطوح وارد کننده شدیم یعنی ما در حال حاضر گله مرغ مادر ، تخم مرغ نطفه دار ، گوشت مرغ منجمد و گرم وارد میکنیم و از طرف دیگر نمیتوانیم نهاده های خود را تامین کنیم ظرفیت تولید ما خالی مانده است.

وی افزود : وقتی واژه قیمت گذاری دستوری شنیده می‌شود باید به عواقب آن هم توجه شود

مبصری در ادامه افزود: مرغ صنایع بالا دست و پایین دست دارد بر روی جی دی پی و اشتغال کشور به شدت تاثیر می گذارد.

 

 

بانک ها باید از بنگاه داری خارج شوند

نماینده مردم گرگان و آق قلا گفت: بانک ها باید از بنگاه داری خارج شوند و دست تولید کنندگان را بگیرند.

رمضانعلی سنگدوینی، در هفتاد و سومین جلسه شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی استان گلستان با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی هر روز افسرده‌تر می‌شوند، اظهار کرد: سال گذشته در کشور ۲۹ بانک مبلغ ۱۶۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات به کارمندان خود پرداخت کردند.

وی با بیان اینکه خسارتی که از دولت به تولید کنندگان وارد می‌شود از جمله قطعی گاز، چه اقدامی در مقابل انجام می‌شود، افزود: تولیدکنندگان استان ضعیف هستند و اگر تاکنون در این حد باقی ماندند همت کرده‌اند.

نماینده مردم گرگان و آق قلا گفت: باتوجه به اینکه گلستان دومین تولید کننده گوشت مرغ در کشور است، نباید وضعیت تولید کنندگان ما به این شکل باشد که برای دریافت تسهیلات با مشکل مواجه شوند.

وی خاطرنشان کرد: علی رغم اینکه جلسات متعددی تشکیل شد اما تا کنون مشکلات پیش رو رفع نشده است.

سنگدوینی اظهار کرد: بانک‌های دولتی تنها به اطرافیان خود تسهیلات ارائه می‌دهند اما در مقابل تولید کنندگان هیچ انعطافی ندارند.

وی یادآور شد: بانک‌ها هیچ توجهی ندارند و حرف جایی را گوش نمی‌دهند در حالی که باید وارد میدان شوند تا اتفاقات بزرگی برای مردم و این استان رقم بخورد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا اظهار کرد: بانک‌ها باید از بنگاه داری خارج شوند و دست تولید کنندگان را بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: مردم به سیستم بانکی اطمینان ندارند و اسکناس دلار را در خانه‌های خود نگهداری می‌کنند. 

 

فردوسی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی گرگان بیان کرد : فعالان اقتصادی انتظار دارند پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی برقرار شود. این موضع بسیار  را آزار دهنده است، ازطرفی هم بانک های خصوصی با پرداخت سود بالا پول را جمع آوری  و به خودشان و اطرافیانشان تسهیلات می‌دهند.

وی گفت: بانک ها از این حاکمیت خود خوانده بیرون بیایند

فردوسی افزود: بانک ها در اختیار ذینفعان هستند ۴ یا ۵ نفری که بسته های سیاستی مینویسند به شکلی که دور از دید وزارت اقتصاد و مجلس باشند و به شکلی این سیاست نوشته می‌شود که دوباره کارتان به آن ۵ نفر گره بخورد تولید کننده زیر چکمه های سنگین رانت له می‌شود.

 

 

چوپانی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی گفت : سیاست قیمت گذاری دستوری مربوط به دولت سیزدهم نیست  این خطا  از گذشته به اینجا رسیده و ما هم توجه نداشتیم ولی در استان اصفهان و یا کرمان تمام محصولات تولیدی آنها بر اساس کشف قیمت در بورس محاسبه می شود.

 گاها بورس گردان ها قیمت میلگرد را در یک ثانیه از ۶ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان می رسانند و آن گرانفروشی نیست.

 چوپانی در ادامه بیان کرد:  تعزیرات هم صرفا مشمول بخش خصوصی است ، من خواهش میکنم که این سیاست یک بام و دو هوا برچیده شود.

وی افزود: شهرک های گلخانه‌ای متفرقه بازده اقتصادی ندارند ما باید در کشور شهرک های گلخانه‌ ای در مقیاس ۲۰۰ هکتار داشته باشیم که بتوانیم بر اساس سفارش و نیاز کشورهای هدف تولید کنیم امکانات هم در آنجا متمرکز باشد، اینهایی که ما داریم گلخانه نیست گرمخانه است .

وی خاطرنشان کرد: همه ما به دنبال این هستیم که از سرمایه های ایرانی های خارج از کشور استفاده کنیم

اگر من به عنوان تولید کننده  ریال را در داخل قلمرو جغرافیایی با دلار خارج از مرز جغرافیایی در یک کشور  تهاتر کنم این مشکلی دارد؟ چرا بانک مرکزی به دنبال منشا ارزی آن است ؟

وی همچنین بیان کرد: در پروژهای عمرانی بازنگری مجدد شود، در سد نرماب و چهل‌چای یک روزی با ۴۰۰ میلیارد تومان بین دولت و قرارگاه خاتم‌الانبیا به شکل فاینانس عمل کردند تا الان نزدیک ۵ هزار میلیار تومان هزینه شده ولی هنوز هم راه نیفتاده است و تا ۱۰ سال آینده هم راه نخواد افتاد.

نایب رئیس اتاق گرگان افزود: میخواهند تونلی به طول ۶ کیلومتر از مینودشت به نوده زده شود که ۳ هزار میلیارد هزینه دارد. باید به این نکته توجه شود که سال ۲۰۲۵ پایان حق بهره‌برداری از دریای خزر است کشورهای حاشیه خزر توافق کردند هر کشوری که تاسیسات آب شیرین کن بزند می‌شود حقوق مکتسبه و حق بهره برداری و بعد از آن باید با اجازه کشورهای حاشیه خزر باشد و این نکته مهمی است که در راستای تاسیس آب شیرین کن به آن توجه نکردیم.


https://edu.gccim.com/blog/1512

ارسال نظر

بالا