درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

نشست هیئت رییسه اتاق با اصحاب رسانه

دسته بندی اخبار / 1402/8/3
صادرات کالا از گلستان ۳۷ درصد افزایش یافت / تقویت روابط با ترکمنستان زمینه‌ساز رشد اقتصادی گلستان

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی گرگان ، امیر یوسفی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه با اشاره به رشد ۳۷ درصدی صادرات کالا از گلستان طی سالجاری گفت: «صادرات» یکی از برنامه‌های مهم کشور برای تقویت اقتصاد است که در حال حاضر صادرات استان گلستان با رشد ۳۷ درصدی و رقم ۱۴۵ میلیون دلار از گمرکات استان راهی بازار کشورهای هدف از جمله آسیای میانه شده است. 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با تأکید بر اینکه هیأت دیپلماتیک استان گلستان در سفر اخیر خود به ترکمنستان با تیمی کامل در جشن استقلال این کشور حضور یافت که مورد توجه سران کشور میزبان قرار گرفت، افزود: سفر اخیر تجار و اعضای اتاق بازرگانی گرگان به همراه مسئولان گلستان به ترکمنستان دستاوردهای بسیار خوبی داشت و از طرف این کشور همسایه هم با همراهی مواجه شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با بیان اینکه روابط دیپلماتیک، اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران با ترکمنستان روز به روز در حال تقویت است، افزود: ترکمنستان ظرفیت بالایی برای توسعه اقتصادی گلستان دارد که تاکنون نتوانسته ایم از آن برای رونق استان استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه حدود ۷۰۰ هزار نفر از خواهران و برادران ترکمن در استان گلستان زندگی می‌کنند، ادامه داد: خوشبختانه شاهد پیشرفت و توسعه در مرز باجگیران هستیم که خود زمینه ساز توسعه همه‌جانبه و افزایش همکاری با این کشور همسایه است.

امیر یوسفی افزود: تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌ بازار کشورهای همسایه به خصوص حاشیه دریای خزر برای توسعه اقتصادی گلستان بیشتر استفاده کنیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: تقویت روابط اقتصادی با کشورهای همسایه به ویژه ترکمنستان، قزاقستان و روسیه با استفاده از ظرفیت دریای خزر، در ردیف برنامه‌های اصلی این اتاق قرار دارد.

به گفته وی طی ۲ سال اخیر با تقویت دیپلماسی اقتصادی به عنوان یک طرح راهبردی دولت سیزدهم، توسعه اقتصادی مرزی گلستان با کشورهای آسیای میانه در حال افزایش است.

 

رئیس اتاق بازرگانی گرگان اضافه کرد: محصولاتی نظیر لبنیات، رب گوجه، ید، پلی استایرن، مصنوعات فلزی و غیره به ۲۳ کشور دنیا صادر شده است.

وی گفت: جلسات کمیسیون های مختلف اتاق بازرگانی به صورت منظم برگزار و از مسئولان استان هم برای حضور در این جلسات دعوت می شود تا به صورت حضوری به مشکلات حوزه بازرگانی و اقتصادی استان رسیدگی کنند.

یوسفی با اشاره به اینکه ۱۰ کمیسیون زیرمجموعه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فعالیت مستمر دارند که جلسات خود را با کیفیت برگزار می‌کنند، خاطرنشان کرد: در این کمیسیون‌ها راهکارهای رفع مشکلات حوزه‌های مختلف ارائه و زمینه توسعه فعالیت تجار و بازرگانان و حتی تولیدکنندگان فراهم می‌شود.

وی توسعه استان‌ها را زمینه ساز عمران و آبادانی کشور دانست و اضافه کرد: آنچه بیش از هر اتفاقی مقدمات توسعه، عمران و آبادانی استان گلستان را فراهم می‌کند، بهره‌مندی از همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی و تجاری است که با اتحاد و انسجام و تقویت زیرساخت‌ها در آینده‌ای نزدیک محقق می‌شود.

 

آماده‌سازی منطقه آزاد اینچه‌برون برای سرمایه‌گذاری

مبصری ، عضو هیات رئیسه  اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشورزی گرگان در نشست با اصحاب رسانه با بیان اینکه فعال سازی منطقه آزاد اینچه‌برون در دستور کار قرار دارد، گفت: محصور سازی محوطه این منطقه در آینده‌ای نزدیک محقق می‌شود.

رضا مبصری فعال کردن منطقه آزاد اینچه‌برون را مهمترین برنامه مدنظر مدیران ارشد استان گلستان دانست و اظهار کرد: کمک به محصور سازی محوطه این منطقه یکی از مهمترین دستورالعمل‌های اجرایی برای عملیاتی شدن این پروژه در فاز اول است.

وی با با بیان اینکه این پروژه مصوبه‌ای ۱۲ هزار هکتاری دارد که در فاز نخست چهارهزار هکتار محصور می‌شود، ادامه داد: محصور کردن پروژه در فاز نخست رقمی معادل ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیاز دارد که با مشارکت بانک ملت عملیاتی خواهد شد.

عضو هیات رئیس اتاق بازرگانی گرگان محصور سازی را اولین قدم و حرکت رو به جلو برای فعال‌سازی منطقه آزاد اینچه‌برون عنوان کرد و گفت: اگر این عملیات محقق نگردد قطعاً محدوده مشخص نمی‌شود و ورود و خروج و واگذاری زمین‌های این منطقه نیز ممکن نخواهد شد.

وی استقرار گمرک و تبدیل گمرک فعلی اینچه برون به گمرک مستقل منطقه آزاد را دومین اقدام در این زمینه دانست و افزود: سهم مشارکت بانک‌ها به شکل کنسرسیومی در ایجاد زیرساخت برای منطقه آزاد و تحقق بودجه ۱۲۰ هزار میلیارد ریالی سهم دولت برای ایجاد زیرساخت‌های آب، گاز، برق، راه‌آهن و جاده نیز باید مشخص شود.

مبصری با تاکید بر اینکه هفته گذشته دومین کمیسیون اقتصاد کلان استان گلستان برگزار و در آن مدیران کل و روسای بانک‌ها حاضر و راهکارهای فعال‌سازی منطقه آزاد اینچه‌برون بررسی کردند، خاطرنشان کرد: ابلاغ اعضای هیئت مدیره منطقه آزاد صادر شده و باید با پیگیری مبادی استانی، اعضا مستقر شوند.

وی با اشاره به اینکه طبق هماهنگی‌های به علامت بانک ملت رقم مورد تعهد حصارکشی را در آینده بسیار نزدیک تامین و تحویل خواهد داد، اضافه کرد: پس از تکمیل محصور سازی محوطه منطقه آزاد، قطعاً شاهد استقبال سرمایه گذاران از این منطقه خواهیم بود.

مبصری با تاکید بر اینکه به این منطقه گازرسانی شده است، تصریح کرد: آب و فاضلاب و شیرین سازی آب دریا از مواردی است که در حال پیگیری هستیم تا افق خوبی را برای منطقه ترسیم کنیم.

 

«پیمان سپاری ارزی» صادرات را پرهزینه کرده است

حمید سلیمانی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با بیان اینکه تعامل خوبی بین دولت و اتاق برقرار است، گفت: برای رونق اقتصادی کشور باید مشکلات و موانع موجود در حوزه تجارت مرتفع شود.

سلیمانی با بیان اینکه رسالت اصحاب قلم و رسانه در جامعه بسیار سنگین و خطیر است، اظهار کرد: آنچه که در جوامع پیشرفته زمینه ساز توسعه، عمران و آبادانی است، فرهنگ‌سازی، اطلاع رسانی صحیح و هدایت جامعه در مسیر پیشرفت بوده که از وظایف فعالان عرصه رسانه است.

وی با اشاره به اینکه خبرنگاران باید با اشرافیت به مسائل مختلف، به خصوص پتانسیل‌های بالقوه استان گلستان و کشور موارد را مطرح و به دنبال حل مسائل و مشکلات و مرتفع نمودن موانع باشند، ادامه داد: در جنگ شدید اقتصادی که طی چند سال اخیر با تحمیل تحریم‌ها توسط دشمنان بر کشور ما وارد شده است، فقط رسانه می‌تواند نقش سازنده ایفا کند که رسانه‌های استان از عمل به این وظیفه خطیر مبرا نیستند.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان افزود: آنچه از خبرنگاران انتظار می‌رود این است که چالش‌های اقتصادی کشور را شناسایی کنند و به عنوان بازوی توانمند با ارائه راه حل‌های کارشناسی شده، در کنار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در مسیر رونق اقتصادی کشور حرکت کنند.

وی با تأکید بر اینکه رسانه‌ها باید به عنوان پل ارتباطی اتاق با دولت در راستای رفع موانع اقتصادی حضور مستمر داشته باشند، خاطرنشان کرد: صادرکنندگان در خط مقدم جنگ تحمیلی «تحریم ها» قرار گرفته‌اند و باید به شکلی همه جانبه مورد حمایت قرار گیرند.

سلیمانی «پیمان سپاری ارزی» را یکی از مهمترین مشکلات صادرکنندگان عنوان کرد و گفت: صادرکننده هیچ راهی به جز بازگشت ارز به کشور ندارد و خیلی از واحدها ارز را به قیمت ۲۸۵ هزار ریال نمی‌خرند و باید راهکاری اساسی برای این موضوع تعریف شود.

وی تحویل دیر هنگام ارز را یکی دیگر از چالش‌های صنعت تجارت امروز کشور دانست و تصریح کرد: باید برای گذر از بحران‌ها از ارتباط و تعامل خوب فعلی موجود بین دولت و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به نحو شایسته‌ای بهره‌مند شویم.

این فعال اقتصادی با اشاره به برخی ره آوردهای سفر هیأت دیپلماتیک و اقتصادی کشورمان به قرقیزستان و برگزاری سیزدهمین نشست مشترک بین دو کشور، گفت: در این سفر تفاهمنامه‌ای در ۱۸ بند بسیار مهم به امضا رسید که اینگونه اتفاقات ماحصل تعامل دولت با بخش خصوصی است.

 

راه آهن اینچه برون به شاهرود شانس رونق اقتصاد استان است

علی محمد چوپانی نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: شیرین سازی آب خزر در سواحل استان گلستان به مراتب از شیرین سازی آب در خلیج فارس، مقرون به صرفه است.

چوپانی افزود : با عملیاتی شدن طرح شیرین سازی آب دریای خزر، می توان از محل برداشت یک میلی متر، 40 میلیون متر مکعب تامین کرد.

وی در خصوص راه آهن اینچه برون به شاهرود، گفت: سرمایه گذاری در ایجاد راه آهن اینچه برون - شاهرود و اتصال آن به جنوب کشور، رونق اقتصاد این استان شمالی را به همراه خواهد داشت.

به گفته وی، اتاق بازرگانی گرگان نسبت به برقی کردن راه آهن اینچه برون به گرمسار، با سرمایه گذاری یک میلیارد و 200 میلیون یورو مخالفت خود را در دولت اسبق، اعلام کرد.

وی یادآور شد: ایجاد راه آهن اینچه برون به شاهرود می تواند طول مسیر را 526 کیلومتر کاهش داده و با سرمایه گذاری یک پنجم اعتبار برقی کردن راه آهن اینچه برون به گرمسار به سر انجام برسد.

وی جلوگیری از ترافیک به خاطر داشتن شیب استاندارد، حمل بار طی 6 روز، ظرفیت جابجایی 24 میلیون تن کالا به صورت رفت و برگشت طی سال را از دیگر مزایای راه آهن اینچه برون به شاهرود برشمرد.

 


https://edu.gccim.com/blog/1515

ارسال نظر

بالا