درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

مشکلات زیرساختی در بنادر بیداد می کند

دسته بندی اخبار / 1402/9/4

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی گرگان ، سعید صفوی؛ رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان بیان کرد: مشکلات زیر ساختی در بنادر ما بیداد می‌کند. مشقت های بسیار زیادی برای تجار وجود دارد.

وی گفت: متاسفانه زیرساخت در بنادر وجود ندارد در بندر امیر آباد، نوشهر یا انزلی در راحت ترین تخلیه کالا  که جو یا گندم است با مشکلاتی مثل عدم مکانیزه نبودن سیستم و تلف شدن کالا روبرو هستند.

صفوی گفت: مسئله دیگری که وجود دارد تعرفه ترجیحی است که بتوانیم با طرح هایی که در حاشیه دریای خزر وجود دارد این اتفاق بیفتد که قراردادهایی به عنوان تعرفه ترجیحی بسته بشود که کشورهای حاشیه دریای خزر، از آن تخفیف بهره مند بشوند.

 وی بیان کرد:یک مسیری وجود دارد بین ایران، چین و اروپا که در سال ۹۷ این اتفاق افتاد امابه دلیل بی مهری های بسیار فراوان این مسئله محقق نشد. چینی ها حتی حاضر شدند کالا را به بندر آکتائو ارسال وبا کشتی به بندر انزلی و بعد ترانزیت کنند بفرستند به اروپا، اما دولت ها عوض میشوند وبه وزارتخانه ها که مراجعه میکنیم پاسخی دریافت نمی شود.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی گرگان گفت: با کشورهای ترکمنستان و قزاقستان مذاکره بشود که هزینه ترانزیت را در آن کشورها پایین بیاوریم و برای تجار بازرگانان ما صرفه اقتصادی داشته باشد.

صفوی بیان کرد:بزرگترین مسئله دیگر بانک مرکزی است، مشکلی است که تا به امروز برای ایران تجار و بازرگانان وجود دارد، مثلا تخصیص ارزی که قبلا صادر کننده انجام داده بود میخواست واردات انجام بدهد قبلا یک روزه انجام می‌شود اما امروز برای کالایی مثل طلا ۱۷ روز طول می‌کشد. کالایی داریم مثل برنج که ۹۵ روز کالاهای استراتژیک هستن کالاهایی هستن که برای کشور مهم هستند.


https://edu.gccim.com/blog/1539

ارسال نظر

بالا