درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

هفتاد و هشتمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان

دسته بندی اخبار / 1402/10/23
مالیات بر کشاورزی پاشنه آشیل توسعه گلستان

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی گرگان، یوسفی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در  جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان ضمن اشاره به چالش های مالیاتی، گفت: استان ما تولید کننده محصولات اساسی کشاورزی است و مالیات بر بخش کشاورزی، زیان بار  است. چون گلستان محصولات اساسی تولید می کند به دلیل قیمتهای دستوری، به دولت یارانه می دهد، در نتیجه مالیات بر بخش کشاورزی برای ما بسیار سنگین خواهد بود.

امیر یوسفی اظهار کرد: خوشبختانه بخش خصوصی در استان گلستان، همراه دولت است و تعامل بسیار خوبی با مسئولان دارد

وی گفت: در بحث سفر ریاست محترم جمهور انتظار داشتیم بخش خصوصی بیشتر جدی گرفته شود و موضوعات کلان را خدمت ایشان مطرح کنیم اما میسر نشد.

یوسفی افزود: این همدلی بین دولت و بخش خصوصی در استان آثار خوبی به دنبال داشته به نمایندگی از پارلمان بخش خصوصی اعلام می کنم از هیچ کوششی برای توسعه استان دریغ نخواهیم کرد.

رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان به ارائه نامه نیاز های استان به رییس جمهور اشاره کرد و افزود: مباحثی همچون تنشهای آبی و ایجاد آب شیرین کن، خط ریلی اینچه برون شاهرود،ضرورت معافیت مالیاتی بخش کشاورزی در لایحه مالیات در این نامه ذکر شد که امید داریم مورد بررسی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: حوزه صنعت در کشور به دلایل مختلف با مشکلات عدیده ای روبرو است، سیاست انقباضی بانکها اگرچه تا حدودی بر مهار تورم اثر گذاشته اما از طرفی برتولید اثر منفی گذاشته و با کاهش  نقدینگی رو به رو است بطوریکه ادامه مسیر تولید بسیار سخت شده است.

تولید در کشور تشنه ی صادرات است

توسعه تجارت ارتباط مستقیم با دیپلماسی اقتصادی دارد هر زمان دیپلماسی اقتصادی یک گام بردارد حوزه تجارت ۱۰ قدم پیش خواهد رفت

 هزاران قلم کالا در کشور تولید میشود که تشنه صادرات است، ابتدا بایستی روابط سیاسی خودمان را با کشورها تقویت کنیم آنگاه بازارهای آن کشورها برویمان گشوده میشود. یعنی بایستی دولت بستر سازی کند

بازرگان در شرایط تحریم با دشواری فراوان کالا را صادر میکنند و  ارز را هم به سختی وارد کشور میکنند که مستحق تشویق است

خوشبختانه در مورد روابط با کشورهای همسایه با توجه به سفرهایی که ریاست محترم جمهور داشتند گشایشهای خوبی حاصل شده است

 در زمینه اجرایی شدن و پیگیری تفاهمنامه ها  بایستی تلاش بیشتری کنیم متاسفانه باید قبول کنیم دردیپلماسی اقتصادی ازطرف دستگاههای ذیربط، قوی عمل نکرده ایم.

روابط ما امروز با ترکمنستان رو به گسترش است، در سال گذشته و امسال دو سفر به ترکمنستان داشتیم که بسیار رضایت بخش بود، بویژه در سفر اخیر تفاهمات خوبی داشتیم که انتظار می رود با همراهی دولت را جلو ببریم.

نخستین خواسته ما تسهیل درصدور ویزا برای سفر به ترکمنستان است.همچنین رفت و آمد مسافری و تقویت تجارت چمدانی در مرز اینچه برون به توسعه مراودات کمک خواهد کرد.

راه اندازی بازارچه مشترک مرزی در اینچه برون و حسنقلی گمیشان و همچنین سرکنسولگری ترکمنستان در استان گلستان از دی‌ر انتظارات بخش خصوصی است.

 

در قالب دیپلماسی اقتصادی نمی گذاریم فرصت های صادراتی وترانزیتی استان بسوزد

 دکتر زنگانه استاندار گلستان در هفتاد و هشتمین جلسه شورای گفتگوی دولت وبخش خصوصی استان گفت : در قالب دیپلماسی اقتصادی نمی گذاریم فرصت های صادراتی وترانزیتی استان بسوزد و بدنبال توسعه ریلی و جاده ای با کشورهای همسایه هستیم.

 

وی افزود:اتصال ریلی اینچه برون به شاهرود و ساخت جاده ترکمن باشی از مرز گلستان به ترکمنستان با همین هدف در دست اقدام است.

 

زنگانه گفت: مقدمات ساخت بندر خشک در قالب های ریلی و جاده ایی در منطقه آزاد اینچه برون در دست اجراست و توافقات اولیه برای استقرار کنسولگری ترکمنستان در گرگان با وزرات خارجه کشورمان صورت پذیرفته است.

 

وی گفت:طرح جامع منطقه آزاد اینچه برون در آینده نزدیک اجرایی می شود و در سفر دوم رییس جمهور به گلستان ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه برای زیر ساخت های آن مصوب شده است.

 

الویت دولت هم توسعه بازرگانی با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان هست.

 علی مجتبی روزبهانی سفیر کشورمان در ترکمنستان در جلسه شورای گفتگوی دولت وبخش خصوصی در استانداری گلستان بیان کرد :در تلاش هستیم که تمام مسیر توسعه تجارت با ترکمنستان را هموار کنیم الویت دولت هم توسعه بازرگانی با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان هست.

 

دکتر روزبهانی گفت : با استقرار کنسولگری در گرگان و استان بالکان ترکمنستان سقف صدور روادید روزانه به ۱۵۰ فقره افزایش می‌یابد.

وی افزود :بدنبال افزایش توسعه تجارت چمدانی هستیم.

 

دادگستری از تمام ظرفیت های خود در قالب اقتصاد مقاومتی پشتیبان بخش خصوصی در امر تولید واشتغال است.

 حیدر آسیابی رییس کل دادگستری گلستان در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به ریاست استاندار استان گلستان گفت : دادگستری از تمام ظرفیت های خود در قالب اقتصاد مقاومتی پشتیبان بخش خصوصی در امر تولید واشتغال است.

 

حیدر آسیابی رییس کل دادگستری گلستان گفت :با رفع موانع حقوقی پتروشیمی وطرح گردشگری آشوراده گلستان شاهد توسعه اقتصادی استان خواهیم بود که این امر با همکاری دولت و بخش خصوصی در مرحله اجرا قرار گرفته است.

 

حل مشکلات حقوقی پتروشیمی و آشوراده منجر به توسعه اقتصادی گلستان می شود


رییس کل دادگستری گلستان‌ با اشاره به مصوبات دولت در استان گفت: رفع موانع حقوقی پتروشیمی و جزیره آشوراده، بستر توسعه اقتصادی این استان را فراهم کرد.
حیدر آسیابی رئیس کل دادگستری استان گلستان در هفتاد و هشتمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی  بیان کرد : مصوبه سفر دور دوم رییس جمهور به گلستان در مجموع ۱۱۰ هزار میلیارد ریال بود، اما تفاهم‌نامه انجام احداث پتروشیمی با بخش خصوصی (هلدینگ خلیج فارس) در مدت سه سال تا زمان بهره‌برداری حدود چهار برابر مصوبه سفر دولت و معادل ۴۰۰ میلیارد ریال است.
وی بیان کرد: رفع مشکل حقوقی این ۲ پرونده که در سایه تعامل سه قوه و حمایت‌های ویژه رییس قوه قضاییه و رییس جمهور بوده، الگویی مثال‌زدنی هماهنگی و همدلی و در کشور کم‌نظیر و در استان بی‌نظیر است.
وی خاطرنشان کرد: موانع حقوقی این پروژه‌ها باید زنجیروار برداشته می‌شد تا بزرگترین هلدینگ سرمایه‌گذاری پتروشیمی کشور وارد شود.
رییس‌کل دادگستری گلستان‌ گفت: پروژه طرح ملی طبیعت‌گردی و گردشگری آشوراده معضلی چند دهه‌ای بود که تمام موانع حقوقی از ابتدا تا ابلاغ نهایی به طرفین پرونده طی مدت یک ماه برطرف و اکنون با تاکید رییس جمهور وارد فاز اجرایی شد.
آسیابی افزود: این جزیره می‌تواند در رونق و توسعه گردشگری استان موثر باشد.
وی یادآور شد: حل مشکل ۱۵ هزار مسکن در ۳۰۰ روستا و صدور اسناد مالکیت با تخفیف ۹۰ درصدی اقدام دیگری بود که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سرانجام رسید و این اقدام نیز می‌تواند در افزایش سرمایه اجتماعی موثر باشد.
وی ادامه داد: چندی قبل نیز بازدیدی از گمرک، مرز و بازارچه اینچه‌برون و راه‌آهن داشتیم که مشخص شد، آن بازارچه دارای رکورد شدید است.
رییس‌کل دادگستری گلستان‌ گفت: احیا و توسعه تجارت چمدانی در راستای رونق مرزنشینی، حق مسلم مرزنشینان است که ضمن پیگیری در دستگاه قضا، خود انتظار داریم این قضیه حل شود، زیرا در بسیاری از مناطق کشور شاهد تجارت چمدانی پررونق هستیم.
آسیابی اظهار کرد: منطقه آزاد اینچه‌برون ظرفیت خوبی برای توسعه است، اما از نگاه ما راه‌اندازی این منطقه شکل نگرفته و تنها بر روی کاغذ است.
وی بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد هنوز برخی ارگان‌ها در اجرایی شدن این منطقه تردید دارند و از نگاه ما مدیریت واحد و متمرکز برای آن ایجاد نشده است.
وی تصریح کرد: در گمرک سرمایه‌گذار با سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی آماده است، اما با این شرایط نمی‌شود انتظار داشت تا شاهد سرمایه‌گذاری باشیم.
رییس‌کل دادگستری گلستان‌ گفت: همه باید در جهت رفع موانع این منطقه دست به دست هم دهیم، زیرا مدیر فعلی به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند.
آسیابی افزود: ما موانع حقوقی را برطرف می‌کنیم، زیرا معتقدیم این پروژه هم نباید روی زمین بماند.

وی یادآور شد: برای تامین ذرت و سویا خوراک طیور بدون نامه نگاری ۹۰ هزار تن با سه تلفن وارد استان کردیم که سبب افزایش جوجه ریزی شد.
وی خاطرنشان کرد: در بحث آب‌ شیرین‌کن، باید قبل از استقرار نظام حقوقی دریای خزر اقدام و برداشت انجام شود و بتوانیم حق‌آبه استان را بگیریم.
رییس‌کل دادگستری گلستان‌ گفت: در حوزه نظام مسکن و تاکید دولت بر طرح نهضت ملی مسکن، طولانی شدن زمان صدوز پروانه با دولت الکترونیک در تناقض است، در حالی که در جلسات مربوطه متولیان قول دادند تا این زمان به حداقل برسد.
آسیابی افزود: افزایش تعرفه‌های مربوطه به حوزه ساخت و ساز مسکن، سبب کم رونق شدن این حوزه می‌شود، در صورتی که فعال بودن حوزه مسکن هزاران مولد اشتغال ایجاد می‌کند.
وی تاکید کرد: طی روزهای آتی جلساتی با شهرداری و شورای شهر در خصوص افزایش تعرفه‌های مربوطه برگزار خواهیم کرد تا مواضع آنها در حوزه رونق یا سنگ‌اندازی این بخش مشخص شود.

 

ارزش صادرات از گلستان به سایر کشورها 41 درصد رشد داشته است

درویشعلی حسن زاده مدیرکل صنعت ،معدن وتجارت گلستان در هفتاد و هشتمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بیان کرد :در ۹ ماه نخست امسال ارزش صادرات از گلستان به سایر کشورها  ۲۳۱میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۱ در صد رشد داشته ایم.

 

وی افزود:بیشترین صادرات گلستان به ترکمنستان بوده و ما خواستار سهولت در صدور روادید برای رانندگان کامیون های صادراتی ، همکاری بیشتر در تردد مسافر وایجاد تجارت چمدانی هستیم.

 

راه نجات کشور، ورود و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بیان کرد: برگزاری این جلسات به تقویت و توسعه روابط بین دولت و بخش خصوصی کمک می‌کند.

 

سنگدوینی در این جلسه اظهار کرد: راه نجات کشور، ورود و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است. ما به عنوان مدیران باید مسیر حضور بخش خصوصی را هموار کنیم.

 

وی اضافه کرد: تکمیل و توسعه سیکل ترکیبی نیروگاه برق علی‌آبادکتول و احداث مجتمع پتروشیمی گلستان با مجموع سرمایه‌گذاری ۶۵۰ هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی بی‌سابقه است.

 

سنگدوینی گفت: در حل و رفع موانع حقوقی پتروشیمی گلستان اگر پیگیری استاندار و مجمع نمایندگان مردم استان در مجلس و ورود قوه قضاییه نبود، این پروژه باز هم به نتیجه نمی‌رسید.

 

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی گفت: تله‌کابین گرگان که رییس جمهور هم قول پیگیری آن را در سفر دور دوم خود به این استان دادند با توجه به آمادگی بخش خصوصی و سرمایه‌گذار نیازمند پیگیری مدیران ارشد استانی است.

 

وی ادامه داد: استانی مانند گلستان‌ که تامین کننده ۳۶ روز امنیت غذایی کشور است، تولیدکنندگانش نیازمند تامین منابع بانکی هستند.

 

وی با اشاره به طرح شیرین‌سازی آب دریا با هدف تامین آب استان گفت: با توجه به مساله استقرار نظام حقوقی دریای خزر، تا سال ۲۰۲۵ بیشتر مهلت اجرای این طرح را نداریم و بعد از باید مجوزهای لازم را از سهم‌بران دریای خزر اخذ کنیم.  

 

چوپانی:
نظام مهندسی هزینه سربار احداث مسکن است

طبق تاکید بزرگان، درآمد باید مبتنی بر ریزش کار باشد، نظام مهندسی جایی نشسته سازنده نقشه میکشد اما این نهاد  با یک مهر و بدون هیچ حضور فیزیکی در محل اجرای پروژه هزینه دریافت می کند که زیبنده نظام نیست
 اگر در نظر داریم ۴ میلیون مسکن احداث کنیم باید جلوی هزینه های زائد را بگیریم.

 

حمید سلیمانی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان :
قیمت های دستوری با واقعیت بازار همخوانی ندارد

 

استان گلستان  باتوجه به شرایط و اوضاع و احوال رکورد، ۱۴ و نیم میلیون جوجه ریزی در ماه انجام شده است.

واحدهای فعال باید توسعه پیدا کنند و واحدهای جدید ایجاد شوند. اگر ما از دوسال پیش جوجه ریزی رو به افزایش نداشتیم الان در خود استان هم گرفتار بودیم.

 یکی از مشکلاتی که درگیر آن هستیم جوجه کشی است، همه دستگاه های کارخانه های جوجه کشی پر است بعد میگیم چرا افزایش تولید نداریم

 یک راهکار دارد آن هم یک خط اعتباری ویژه مستقیم است، منابع بصورت عادلانه توزیع نمی‌شود

 اگر این وضع سرمایه در گردش ادامه پیدا کند واقعا ما قادر به ادامه حیات نیستیم، چون الان خیلی از مرغداران توانایی  سرمایه در گردش را ندارند و اگر زنجیره ها تقویت نشوند قطعا با افول جوجه ریزی و مواجه خواهیم شد.

 قیمت های دستوری با واقعیت بازار همخوانی ندارد وقتی مرغ برای ما در کشتارگاه ۸۹ تومان قیمت دارد چطور باید در میدان بهمن ۷۳ تومان بفروشیم.

 

 

ابوذر فردوسی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان:
استقراض از دیگر استان ها راهکار تامین منابع بانک ها

 تامین منابع راهکار دارد، یکسری ازمدیران بانکی دراستان ها منابعی دارند ولی مصارف ندارند مثل استان بوشهر، که کارخانه های پتروشیمی بیشتر در استان بوشهر مستقر هستند، راهکار این است که بانک ها بصورت قرض از استانی مثل بوشهر که منابع دارد بگیرند و به استان هایی که منابع ندارند و مصارف دارند مثل استان گلستان پرداخت کنند. مدیر بانک استان می‌تواند این را پیگیری کند نیاز به تصمیم بانک مرکزی هم نیست که این در چهارچوب است و یک قانون براساس ضوابط و بخشنامه است.

 

رحمان قره باش عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان :
صدور روادید مشکل اصلی مراودات با ترکمنستان

 بعد ۳۲ سال که کشور ترکمنستان استقلال پیدا کرد همیشه مشکل داشتیم یکی از مشکلات این است که به مدیران و تجاران ویزا نمی‌دهند.

ما یک بازارچه محلی داریم که می توان آن را به بازارچه مرزی تبدیل کنیم.

 


https://edu.gccim.com/blog/1557

ارسال نظر

بالا