درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

رفع نگرانی صادرکنندگان با ورود کانتینر های یخچالی به خزر

دسته بندی اخبار / 1402/12/21

 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی  گرگان گفت: با ورود کانتینر‌های یخچالی به حمل‌و‌نقل دریای خزر نگرانی صادرکنندگان برای حمل کالا تا حد زیادی مرتفع می‌شود.

 

امیر یوسفی در نشست «توسعه دریا محور در دریای خزر» که از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در محل این مجموعه با حضور اعضا و رؤسای اتاق‌های بازرگانی استان‌های حاشیه دریای خزر برگزار شد با اشاره به اینکه صادرکنندگان استان گلستان عمده مراودات تجاری خود را با کشور‌های همسایه از طریق حمل‌و‌نقل جاده‌ای انجام می‌دهند، تصریح کرد: با توجه به ایمنی، امنیت و صرفه اقتصادی که حمل‌و‌نقل دریایی دارد وقت آن رسیده این نوع حمل در دستور کار صادرکنندگان استان گلستان نیز قرار گیرد.

 

وی جابه‌جایی حجم زیادی از بار در یک سفر دریایی را از جمله مزایای حمل‌و‌نقل دریایی دانست و گفت: شاید این نوع حمل کُندتر از حمل‌و‌نقل جاده‌ای و یا ریلی باشد، اما در مجموع و در میان و بلند مدت بسیار باصرفه‌تر از آن‌ها بوده و قیمت تمام شده کالا را به حد قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

 

یوسفی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از صادرات استان‌های شمالی مواد غذایی، کشاورزی و باغی است، خاطر نشان کرد: حمل این نوع کالا‌های فسادپذیر نیازمند امکانات ویژه‌ای از جمله کانتینر‌های یخچالی است، بنابراین به نظر می‌رسد با ورود این نوع کانتینر‌ها از سوی شرکت کشتیرانی دریای خزر به این دریا نگرانی صادرکنندگان در این زمینه تا حد زیادی مرتفع خواهد شد و آن‌ها به استفاده از حمل‌و‌نقل دریایی علاقه پیدا می‌کنند.

 

رئیس اتاق بازرگانی گرگان با تقدیر از مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر نسبت به تلاش وی برای اعتماد سازی بین صادرکنندگان در شمال کشور و کشتیرانی دریای خزر، گفت: اعتقاد ما نیز بر این است که باید از ظرفیت‌های نهفته حمل‌و‌نقل دریایی  در دریای خزر بهره بیشتری بگیریم و هر چند که در کوتاه مدت هر دو طرف صادرکنندگان و شرکت کشتیرانی دریای خزر با نوعی از ریسک روبه‌رو می‌شوند که در بلندمدت جبران خواهد شد.

 

وی با تأکید بر اینکه برای افزایش شناخت صاحبان کالا باید دفعات بیشتری نشست‌های هم‌اندیشی بین فعالان اقتصادی و کشتیرانی‌ها برگزار شود، اظهار کرد: هر چقدر تلاش کنیم که قیمت تمام شده کالای صادراتی کاهش یابد در عرصه رقابت توفیقات بیشتری کسب خواهیم کرد.

 

یوسفی در پایان اظهارات خود به استفاده از ظرفیت کشتی‌های رو-رو در دریای خزر اشاره کرد و گفت: در صورت راه‌اندازی این نوع خدمات صادرات به کشور‌های قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان بیش از پیش تسهیل خواهد شد.   


https://edu.gccim.com/blog/1575

ارسال نظر

بالا