درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

میزگرد خبری کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی گرگان

دسته بندی اخبار / 1403/6/21

میزگرد خبری کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی گرگان

دستکاری قیمت ها موجب خسران به بخش خصوصی می شود

 

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی استان گلستان گفت: اقتصاد کلان موضوعی است که در میان‌مدت قابل احساس است و معمولاً ما نمی‌توانیم شاخص‌های اقتصاد کلان را در دوره‌های کوتاه‌مدت بررسی کنیم به خاطر اینکه متغیرهای محیطی مانع از این می‌شوند اقداماتی که در زمینه بهبود شاخص‌های اقتصاد کلان اتفاق می‌افتد در کوتاه‌مدت مشاهده شود.

 

رضا مبصری افزود: اقتصاد کلان در دوره‌های بلندمدت مانند دوره تصدی یک دولت خیلی بهتر قابل بررسی و ارزیابی است و می توان تعیین کرد که آیا اتفاقاتی که در این مدت افتاده اصولاً مثبت بوده یا منفی و این موارد را بتوانیم در بعد استان اندازه‌گیری کنیم.

وی بیان کرد: ممکن است بعضی شاخص‌های اقتصاد کلان در کشور مثبت تلقی شوند اما تاثیر منفی بر استان ما داشته باشند البته ما باید در این حوزه دغدغه‌های سیاست‌گذار را هم درک کنیم.

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی استان گلستان افزود: به هر صورت دولت می‌خواهد به نحوی عدالت اجتماعی را توزیع و کاری کند که رضایت جمعی از عملکردش حاصل شود.

مبصری ادامه داد: این دو حوزه باعث شده بیشترین فشار در اقتصاد کلان بر حوزه قیمت باشد، و این مهم در حالی است که قیمت، پایه اصلی اقتصاد محسوب می‌شود اگر پای دولت به دستکاری قیمت باز شود که امروز باز شده، فشار بیش از حدی بر بخش‌های اقتصادی وارد خواهد کرد، و بخش‌های اقتصادی به تبع آن ناچار خواهند شد یا به انحراف بروند یا بسته شوند اتفاقی که از نظر بنده متاسفانه تا حدود زیادی در دوره‌های گذشته به وقوع پیوسته است.

وی توضیح داد: قیمت‌گذاری دستوری که در مدت ۴۴ چهار سال ادامه پیدا کرده است متاسفانه آثار بد آن در همه جا دیده می‌شود ولی کسی حاضر نیست از این روش اشتباه دست بردارد.

مبصری با اشاره به اینکه اثر این اتفاق بر شاخص‌های کلان اقتصادی نیز دیده می‌شود، ابراز کرد: اگر ما به بنگاه‌های اقتصادی فشار بیاوریم و فشار اصلی را بر قیمت بگذاریم به اهداف اقتصادی که تعیین کردیم در میان مدت نمی‌رسیم.

وی یکی از اهداف بلندمدت استاندار گلستان را دستیابی به رشد هشت درصدی عنوان کرد و گفت: هدف بسیار خوبی ترسیم شد اما تاکنون یک درصد میانگین درآمد سرانه استان افزایش پیدا کرده است.

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی استان گلستان با توصیه‌هایی به دولت چهاردهم تصریح کرد: مقامات استان ما اگر در سطح ملی امتیازی می‌دهند به جای آن امتیازی باید بگیرند، ما هم در این منطقه باید به فکر توسعه کسب و کارمان باشیم اگر ما رکورددار اشتغال ناقص باشیم توسعه و پیشرفت هم اتفاق نخواهد افتاد.

وی با اشاره به اینکه همه دولت‌ها نقاط مثبت و یک‌سری نقاط منفی دارند، گفت: ما نمی‌توانیم کلاً کارنامه دولتی را سیاه و سفید ببینیم، اعتبارات ملی باید بر اساس نرخ محرومیت استان‌ها توزیع شود.


https://edu.gccim.com/blog/1663

ارسال نظر

بالا