درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

ششمین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان

دسته بندی اخبار / 1403/7/9

ششمین جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق گرگان با دستور کارهای زیر تشکیل شد:

-ارائه گزارشات اجمالی ازوضعیت بخش کشاورزی و پیگیری های صورت گرفته  توسط رئیس محترم کمیسیون کشاورزی اتاق گرگان

-ارائه دستور العمل و توصیه های فنی در خصوص کشت پاییزه غلات و دانه های روغنی در شرایط کم بارشی در پاییز امسال توسط نمایندگان محترم سازمان جهاد کشاورزی گلستان مشتمل بر نقشه کاشت بر اساس ظرفیت و تحمل پذیری ارقام و بذور غلات و دانه های روغنی-نوع ماشین آلات و ادوات خاک ورزی- اولویت خاک ورزی حفاظتی و نوتیل- در نوار شمالی، نوار میانی و نوار جنوبی 

- ارائه دستور العمل و توصیه های فنی در خصوص کشت پاییزه غلات و دانه های روغنی در شرایط کم بارشی در پاییز توسط نمایندگان محترم مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با درنظر داشت عوامل فوق

- ارائه دستور العمل و توصیه های فنی در خصوص کشت پاییزه غلات و دانه های روغنی در شرایط کم بارشی در پاییز توسط نمایندگان محترم دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با درنظر داشت عوامل فوق

 

مطالبه گری اتاق  نقش مهمی در رفع مشکلات کشاورزان دارد

 رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان بیان کرد:مطالبه گری اتاق با استانداری، مجمع نمایندگان استان و جهاد کشاورزی که به صورت مداوم انجام میگیرد نقش مهمی در رفع مشکلات کشاورزان، بهبود کشت  و افزایش بهره وری دارد.

هامان هاشمی در ششمین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان گفت:گلستان امسال در تولید گندم دارای رتبه برتر کشوری بود که بدون شک‌ استفاده از نظرات کارشناسان جهاد و بذرهای مقاوم و همچنین پیشگیری به موقع از بیماری زنگ زرد و مکانیزاسیون نقش بسزایی در این افزایش داشته است.

هاشمی اظهار کرد:اگر چه به رغم اینکه گلستان در تولید مهم ترین تولیدات کشاورزی از جمله گندم، کلزا و سیب زمینی و جو از استانهای پیشرو است اما متاسفانه کم مهری های زیادی در حق کشاورزان به هنگام پرداخت مبالغ خرید صورت میگیرد.

وی تامین بذور زراعت محصولات کشاورزی در استان را اقدام مهم توسط جهادکشاورزی دانست و گفت: این اقدام سبب شده تا گلستان در میزان مصرف بذور شناسه‌دار از میانگین کشوری بالاتر قرار گیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان تصریح کرد:کشاورزان زمانی با رغبت بیشتری اقدام به کشت می کنند که حمایت های لازم را در رابطه با خرید و پرداخت های به موقع و البته به صرفه متناسب با شرایط اقتصادی و هزینه های کشت داشته باشند.

هامان هاشمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان بر سرمایه‌گذاری در حوزه خرید قراردادی محصولات کشاورزی توسط بخش خصوصی مبتنی بر کیفیت از جمله گندم، فعالیت کمیته تخصصی مقابله با سازگاری با کم آبی و خشکسالی زراعت محصولات کشاورزی استان ، لحاظ تمهیدات لازم برای مقابله با کم بارشی در زراعت محصولات کشاورزی سال کشاورزی جاری، حمایت از شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در تامین سرمایه درگردش تهیه نهاده های کشاورزی به موقع و رفع مشکلات الگوی کشت برای خرید تضمینی در استان تاکید کرد.

 

حفظ برند گندم گلستان ضروری است

ارازجان شمالی نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در ششمین جلسه کمیسیون کشاورزی در سال ۱۴۰۳ بیان کرد: ویژند (برند) تولید گندم در این استان شمالی به‌دلیل وجود گلوتن بالای آن بوده و باید به سمت حفظ امتیاز این محصول حرکت کنیم.

شمالی اظهار کرد: کیفیت گندم تولیدی استان گلستان مقام اول را در کشور دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است ازهمین منظرهم باید در خرید متفاوت دیده شود

وی همچنین خواستار اجازه ورود خرید گندم تولیدی گلستان توسط کارخانه آرد استان شد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی گرگان تصریح کرد: کشاورز برای تولید گندم کیفی انگیزه می خواهد لذا بایستی به کارخانه دار اجازه دهند گندم مورد نیاز خود را بر اساس کیفیت، مستقیم از کشاورز خریداری کند اما متاسفانه اداره غله اجازه خرید به کارخانجات نمی دهد.

وی خاطر نشان کرد:ظرفیت های کشاورزی استان در بخش های مختلف بخصوص گندم و پنبه بر همگان واضح است اما کمی دربسیاری مواقع بی مهری های زیادی هم در حق این دو محصول مهم و استراتژیک صورت گرفته است.


https://edu.gccim.com/blog/1675

ارسال نظر

بالا