درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

جلسه هم اندیشی تخصصی پیرامون پیامد های افزایش تعرفه ها و بهینه سازی مصرف انرژی و فراورده های نفتی

دسته بندی اخبار شورای گفتگو / 1400/11/12

جلسه هم اندیشی پیرامون پیامد های افزایش تعرفه ها و بهینه سازی مصرف انرژی و فراورده های نفتی در محل اتاق بازرگانی با حضور مدیر کل دفتر هماهنگی اقتصادی استانداری، رییس سازمان جهاد کشاورزی، رییس سازمان صمت، مدیر عامل شرکت گاز،  معاون مشترکین شرکت توزیع برق، معاون شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، اداره کل استاندارد و تعدادی از واحدهای تولیدی بزرگ استان گلستان برگزار و آقای مهندس چوپانی رییس اتاق و دبیر شورا اظهار داشتند با توجه به افزایش تعرفه ها و فیش های صادره و دستور العمل وزارت صمت در خصوص قیمت گذاری کالا از دی ماه 1400 اعتراضات واحدهای تولیدی را در سطح استان شاهد هستیم و حق هم دارند، سازمان های نظارتی میگویند نباید افزایش قیمت داشته باشید .هر چند وظیفه داریم به دولت کمک کنیم ولیکن واحدهای تولیدی نیز برای رقابت پذیری نیاز به کمک دارند و این افزایش تعرفه ها صدمات جدی به تولید کنندگان وارد میکند و در هزینه تمام شده قیمت محصول بسیار تاثیر گذار میباشد و عملا امکان رقابت وجود داشت.

آقای مهندس قاسمی معاون مشترکین شرکت توزیع برق استان گلستان اظهار داشتند در خصوص تعرفه های برق تغییراتی اعمال شده و بیشتر در حوزه مصارف تجاری و خانگی میباشد. در سال 1400 به نسبت سال 1399 حدود7% رشد در تعرفه ها داشته ایم در بحث انشعابات جدید صنعتی افزایش داشته ایم و برای یک مگاوات برق حدود 1 میلیارد تومان هزینه در برخواهد داشت .

آقای مهندس طالبی مدیرعامل شرکت گاز استان گلستان اظهار داشتند در رابطه با گاز مصرفی واحدهای صنعتی بر اساس نرخ 10% خوراک پتروشیمی تعرفه گاز بصورت ماهیانه منظور شده و منطبق با  قانون بودجه 1400 میباشد . برای گاز بهاء از تاریخ 13/10/1400 نیز طبق مصوبه شورای اقتصاد دولت ارزش افزوده از 9% به 15%  افزایش پیدا کرده و در قبوض جدید اعمال گردیده و همه صنایع به غیر از صنایع فولادی به میزان 10 % قیمت خوراک پتروشیمی میزان مصرف محاسبه میشود و دو نقض به این قانون واردات ، مقرر شده بود از طریق بورس قیمت گذاری صورت گیرد و برای بعضی واحد ها شفاف نبوده و نا رضایتی بوجود آورده است .و چنانچه بیش از 450 متر مکعب گاز مصرف شود، مازاد مصرف بصورت پلکانی حدود 40% افزایش قیمت از پایه 600 ریال صورت خواهد گرفت برای بخش کشاورزی 1150 ریال همچنان ثابت است .صادرات گاز به کشورهای همسایه متفاوت است .البته

آقای مهندس برازجانی معاون بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اظهار داشتند قوانین زیادی وجود دارد که مغایر هم بوده  و بعضا مشکلاتی را متوجه واحد های تولیدی میکند و در سامانه نیما قیمت نفت 90 دلار رسیده است و ای کاش برای برون رفت از چالش های موجود و کسری تامین انرژی سرمایه گذاری نو صورت میگرفت و با امکانات فرسوده موجود تامین انرژی در سال آتی کار آسانی نخواهد بود .

آقای مهندس بادپا معاون اقتصادی شرکت پگاه استان گلستان اظهار داشتند هزینه مصرف گاز بین 30 تا 35 درصد افزایش پیدا کرده و حدود 65% هزینه های انرژی مربوط به گاز مصرفی است .هزینه های انرژی با قیمت محصولات تولیدی کارخانجات لبنیات ارتباط خیلی مستقیم در بازار رقابتی دارد . قیمت ها بسیار بالاست و در شرایط فعلی بازارهای داخلی کشش نداردو تمام امید فعالیت ما به بازار روسیه در باب صادرات محصولات معطوف شده و اخیرا عوارض سنگینی بر روی هر پاکت خاصه کوچک تا حدود 6 هزار تومان خود معضل دیگری برای کارخانجات لبنی ایجاد کرده است.

پیشنهاد مشخص شرکت گاز برای بدون رفت از چالش های فعلی:

1-با توجه به اینکه عرضه محصول در بورس ندارند قیمت گاز فیکس شود

2-در فاز بعدی شرکت ملی گاز از طریق یارانه به واحد های صنعتی برای  بهینه سازی مصرف بعنوان مسولیت اجتماعی در دستور کار قرار دهد .فی المثال 10 درصد مصرف گاز کمتر شود.

آقای فلاح نماینده شرکت کیمیا چوب گلستان اظهار داشتند هزینه های گاز مصرفی در قبض های صادره بصورت علی الحساب میباشد  و در ماه بعد با درج بدهی گذشته در قبض های صادره مبالغ دیگری مطالبه میگردد و عملا ما با یک معضل در محاسبه قیمت محصول و دیگر هزینه های سربار مواجه شده ایم . اگر چاره ای برای تعرفه های گاز و برق در نظر نگیرید چرخ تولید هر روز کند و متوقف خواهد شد .

آقای مهندس طلوعیان رییس سازمان صمت استان گلستان اظهار داشتند این موضوع از چند ماه پیش یا صدور فیش های علی الحساب گاز برای واحد های تولیدی مشکلاتی را ایجاد کرده  و در پرداخت های جاری دچار مشکل شده اند .افزایش قیمت محصولات با قیمت رقابتی بسیار سخت شده و در روند تولید مشکلات عدیده ای ایجاد شده و میشود ، صدور انتشعابات برق برای واحد های جدید به کندی صورت میگیرد و بیش از 5 ماه باید در نوبت باشند . افزایش 10 برابری قیمت برق و گاز فشار بسیار سنگین به واحد های تولیدی وارد کرده و میبایست در تعرفه های فعلی تجدید نظر شود .

 

آقای مهندس عباسی نماینده اداره کل استاندارد استان گلستان

در راستای وظایف سازمان ملی استاندارد در حوزه بازرسی معیار مصرف انرژی از صنایع انرژی بر در حال حاضر 40 فرآیند انرژی بر استاندارد آن تدوین گردیده که از این تعداد 35 فرآیند اعلام اجباری شده است از جمله می توان به فرآیند صنایع لبنی، آجر، کمپوت و کنسرو و اوراق فشرده چوبی در استان اشاره نمود. این بازرسی ها توسط شرکت های بازرسی دارای تایید صلاحیت صورت می گیرد که توسط مرکز ملی تایید صلاحیت کشور صلاحیت آن ها احراز شده است.

در صورت انجام صحیح این موضوع قطعا کمک شایانی به مدیریت مصرف و بهینه کردن مقدار مصرف انرژی در صنایع خواهد نمود، همچنین در خصوص میزان تعرفه بازرسی ها، سالانه هزینه های بازرسی توسط سازمان ملی استاندارد در سایت سازمان به نشانی isiri.gov.ir جهت اطلاع عموم اطلاع رسانی می گردد لذا شرکت های بازرسی با ید بر اساس تعرفه تعیین شده نسبت به انجام بازرسی اقدام نمایند.

لازم به ذکر است برای همکاری بیشتر واحدهای تولیدی در قانون اصلاح الگوی مصرف بحث تشویق و تنبیه مطرح گردیده که وزارت نفت و نیرو موظف هستند واحدهایی که از نظر میزان مصرف انرژی در انطباق با معیار قرار گرفته به صورت درصد تخفیف در حامل های انرژی لحاظ و واحدهای نامنطبق با معیار استاندارد مطابق ضوابط جریمه گردند که این امر توسط دو وزارت در حال حاضر صورت نمی پذیرد در صورتی که عامل تشویق کمک بسیاری در این زمینه به واحدهای تولیدی خواهد نمود که سیستم های فرسوده از رده خارج و منجر به ورود سیستم های جدید و بهینه در صنعت گردد تا مقدار قابل توجهی از مصرف گاز و برق کاهش یابد.

 همچنین پیشنهاد می گردد سازمان صمت واحدهای تحت پوشش خود (دارای پروانه بهره برداری از سازمان صمت) که مشمول بازرسی معیار مصرف انرزی می باشند را تشویق به همکاری در این زمینه نمایند.


https://edu.gccim.com/blog/1272

ارسال نظر

بالا