درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

پنجاه و ششمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان

دسته بندی اخبار شورای گفتگو / 1401/3/8

به گزارش روابط عمومی اتاق گرگان، این جلسه با محوریت متناسب سازی نرخ عوارض صدور پروانه با نرخ تورم در شهرداریها و استفاده از ظرفیت پیمانکاران عمرانی بومی استان در پروژه های عمرانی استان، برقراری عوارض صادراتی سیب زمینی به قیمت هر کیلو ۶ هزار تومان و تاثیرات منفی این تصمیم در بازارهای صادراتی کشور و ضرر و زیان کشاورزان استان گلستان برگزار شد.

 

لزوم حمایت مالی دولت از تولید کنندگان

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی گرگان ، علی محمد چوپانی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان بر حمایت بانکی از واحدهای تولیدی برای تامین سرمایه در گردش تاکید کرد.

علی محمد چوپانی افزود: نداشتن سرمایه در گردش یکی از دغدغه های مهم واحدهای تولیدی گلستان برای ادامه فعالیت است که باید برای حل آن اقدام موثر صورت گیرد .

وی همچنین اقدام دولت سیزدهم در اصلاح ارز ترجیحی را قابل تحسین دانست و گفت : حذف قاچاق کالای اساسی به کشورهای همسایه یکی از مهمترین مزایای اجرای این طرح است.

علی محمد چوپانی از معرفی الگوی خرید کلزا با قیمت ۲۳۰ هزار ریال توسط کارخانه های گلستان خبر داد و گفت : اجرای این طرح در سال زراعی برای کلزاکاران هشت هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال منفعت مالی دارد.

 

صادرات سیب زمینی از گلستان پل ارتباطی با کشورهای آسیای میانه است

روح الله شاهینی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی گرگان گفت : صادرات سیب زمینی این استان در فصل بهار ، پل ارتباطی  با کشورهای آسیای میانه است .

شاهینی افزود: صادرات سیب زمینی گلستان برای  صادر کنندگان این محصول سودی نداشته ولی ارتباطات را تداوم می بخشد.

وی ادامه داد: امسال سیب زمینی تولیدی ازبکستان هم رقیب سیب زمینی گلستان از لحاظ کیفیت شده است.

به گفته وی ، از لحاظ قیمت صادرات این محصول  تولیدی گلستان نسبت به محصول ازبکستان گران تر برای صادر کننده ایرانی تمام می شود .

وی  با توجه به کم استقامت بودن این محصول خواستار حذف تعرفه صادراتی سیب زمینی در نظرگرفته شده به ازای هر کیلوگرم ۶۰ هزار ریال در سال جاری ، شد .

 

عوارض صادرات سیب زمینی حدود ۵۰ درصد ارزش این محصول است.

علی صفر نژاد، رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی گرگان از مبلغ عوارض سیب زمینی انتقاد کرد و گفت: بر اساس ابلاغ بخشنامه دولت، عوارض صادرات سیب زمینی حدود ۵۰ درصد ارزش این محصول است.

علی صفر نژاد در گفتگو اظهار کرد: در بخشنامه آمده که به ازای هر کیلو سیب زمینی شش هزار تومان عوارض گرفته شود درحالیکه این مبلغ حدود ۵۰ درصد ارزش سیب زمینی است.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی گرگان با بیان این نکته که طبق قانون از زمان ابلاغ بخشنامه باید ۱۵ روز بگذرد تا اجرایی شود، افزود: متأسفانه بخشنامه دریافت عوارض سیب زمینی نامتناسب بود زیرا در همان روز که ابلاغ به صورت شفاهی و پیامکی صورت گرفت، به اجرا هم در آمد.

وی ادامه داد: مشکل فعلی بی‌خبری صادرکننده و شرکت بازرگانی است چون که از قبل با خریدار در خارج از کشور، مذاکره کرده و کالا را بسته‌بندی و آماده صدور در گمرک قرار داده غافل از اینکه‌ نرخ عوارض تغییر کرده است.

صفر نژاد اضافه کرد: شما در نظر بگیرید فردی ۱۰ کامیون با ظرفیت ۲۵ تن در گمرک داشته با عوارض ۶ هزار تومان باید چیزی بیش از ۱.۵میلیارد تومان عوارض پرداخت کند.

وی با بیان این مطلب که حاشیه سود صادرات با توجه به هزینه بسیار محدود شده، افزود: از طرفی اگر این کالا از گمرک برگشت بخورد هم به دلیل تازه خوری آن، قابل مصرف نیست یا دست کم با قیمت پایین خریداری می‌شود.

به گفته رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی گرگان، سیب زمینی گلستان نسبت به سایر استان‌ها ماندگاری کمتری دارد و فاسد می‌شود که این موجب تبعات اجتماعی خواهد شد.

وی با بیان این نکته که قیمت سیب زمینی ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده به دلیل زمان برداشت به تعادل می‌رسد، افزود: افزایش عوارض، تصمیمی عجولانه بود که دولت به تنهایی گرفت.

صفرنژاد در خاتمه یادآور شد: دولت باید با بخش خصوصی هماهنگ می‌شد تا با خریدار به تفاهم می‌رسید و در آگاهی کامل تعرفه عوارض صادرات را افزایش می‌داد.

 


https://edu.gccim.com/blog/1299

ارسال نظر

بالا